- aktualizované 21. mája 12:11
Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., doručila Špeciálnemu stavebnému úradu na Ministerstve dopravy a výstavby SR (MDV) ďalšie správy od nezávislých domácich a zahraničných expertov v súvislosti s násypom na časti rozostavaného úseku diaľnice D4 pri Jarovciach.
Zhotoviteľ oslovil aj nezávislých expertov
Hlavný zhotoviteľ úsekov rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu o tom informoval s tým, že tak urobil v požadovanom termíne a v snahe objasniť všetky doteraz nastolené otázky, pričom pokračuje v úzkej spolupráci s relevantnými úradmi.
Špeciálny stavebný úrad tak v súčasnosti podľa spoločnosti disponuje správami nielen od autorov návrhu projektu diaľničného obchvatu Bratislavy a od nezávislých medzinárodných odborníkov zaoberajúcich sa prieskumom podložia, geomechanikou a geohydrológiou, ale aj výsledkami správ nezávislých expertov zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a slovenských nezávislých odborníkov v oblasti životného prostredia.
„Privítame ďalšiu spoluprácu so Špeciálnym stavebným úradom pri riešení tejto záležitosti. Sme presvedčení, že hodnotenia, analýzy a výpočty, ktoré poskytli významní slovenskí a medzinárodní experti, bude brať Špeciálny stavebný úrad do úvahy,“ vyhlásil generálny riaditeľ D4R7 Construction Michael Heerdt.
Do násypu primiešali odpad
Ministerstvo dopravy a výstavby vo štvrtok informovalo agentúru SITA, že Špeciálny stavebný úrad v prípade násypu v Jarovciach ešte nerozhodol.
„Predpokladáme, že sa tak stane v krátkom čase. Bezodkladne budeme o výsledkoch konania informovať na tlačovej konferencii,“ uviedol rezort.
Špeciálny stavebný úrad má rozhodnúť, či má zhotoviteľ spomínaný násyp pri Jarovciach odstrániť a nanovo postaviť, prípadne upraviť, alebo môže ostať v súčasnom stave.
Dôvodom pochybností sú použitý materiál a stabilita násypu. Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (Sme rodina) ešte 24. apríla povedal, že stavba sporného násypu na D4 obsahuje nepovolený odpad. Koncesionár, respektíve zhotoviteľ úsekov D4 a R7, by ju mal podľa ministra pravdepodobne odstrániť.
Stavbu budú musieť pravdepodobne odstrániť
Po závažných zisteniach na stavbe D4 si nevie predstaviť, že stavebný úrad prijme iné rozhodnutie ako odstránenie stavby.
„Je tam odpad, stavebné povolenia a stavebný projekt hovoril, že tam nesmie byť odpad. Musí tam byť kvalitné kamenivo z lomu,“ povedal Doležal.
Dôležité bude podľa neho komunikovať aj s rezortom životného prostredia, aby sa prípadné odstránenie stavby realizovalo za sprísnených okolností a opatrení.
Materiál testovali certifikované laboratória
„Predložili sme nezávislé správy od nezávislých konzultantov, ktoré ukazujú veľmi jasne, že s násypom nie je nič v neporiadku. A tiež bola potvrdená stabilita a životnosť násypu a tiež to, že materiál, ktorý bol v tomto násype použitý, je v súlade s normami a so stavebným povolením,“ povedal Heerdt 7. mája. Pri skúškach podľa neho materiál odobrali certifikované laboratóriá, ktoré ho následne testovali. Jedno z týchto laboratórií je na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave, kde robili rozbor materiálu. Materiál tiež testovali na univerzite vo Viedni. „Výsledky vyšli rovnaké a potvrdili, že stabilita a životnosť materiálu je v poriadku a teraz budeme musieť počkať na vyjadrenie Špeciálneho stavebného úradu,“ uviedol Heerdt.
Pred rozhodnutím stavebného úradu šéf zhotoviteľa nechcel hovoriť o prípadnom ďalšom postupe.
Či by sa v prípade pre nich nepriaznivého rozhodnutia stavebného úradu obrátili na súd, bude podľa neho závisieť od očakávaného rozhodnutia.
„Uvidíme, s akými argumentmi prídu. Veríme, že nezávislé služby, ktoré boli vykonané na tomto násype, boli veľmi podrobné, a vieme, aký materiál presne bol na stavbu násypu použitý. Veľmi radi budeme rokovať o podrobnostiach,“ dodal Heerdt.