Dopravné spoločnosti so sídlom na Slovensku by mali disponovať určitým počtom prenajatých nákladných vozidiel evidovaných v inom členskom štáte Európskej únie bez potreby ich evidencie v SR.
Počíta s tým nový návrh novely zákona o cestnej doprave, ktorý upravuje aj odborný dozor a kontrolu, ako aj oblasť taxislužby.
Vláda schválila zmeny pred rokom
Ministerstvo dopravy SR predložilo novelu s navrhovanou účinnosťou 1. júla 2024 na medzirezortné pripomienkovanie.
Cestní dopravcovia vlani zaplatili za mýto viac ako 240 miliónov eur, najväčší výber poplatkov tradične pripadol diaľniciam
Po schválení vo vláde a v Národnej rade SR prevezme smernicu Európskeho parlamentu a Rady EÚ zo 6. apríla 2022 o používaní vozidiel prenajatých bez vodičov na cestnú prepravu tovaru.
Vláda schválila navrhované zmeny v zákone o cestnej doprave už vo februári 2023, následne v parlamente v marci novela neprešla cez prvé čítanie a poslanci o nej ďalej nerokovali.
Prenájom na šesť mesiacov
Podľa návrhu novely prenajaté vozidlo bude môcť počas platnosti zmluvy o nájme vozidla používať výhradne nájomca. Doba prenájmu vozidla nesmie presiahnuť šesť mesiacov počas jedného kalendárneho roka.
Prevádzkovateľ cestnej dopravy bude môcť počas celého prenájmu používať len taký počet prenajatých vozidiel, ktorý tvorí k prvému dňu používania najviac 25 percent z celkového počtu nákladných vozidiel, ktorými disponuje podľa osobitného predpisu.
Povinnosti pri prenajatom vozidle
Ak prevádzkovateľ cestnej dopravy disponuje celkovo viac ako jedným nákladným vozidlom, ale menej ako štyrmi nákladnými vozidlami, bude môcť používať jedno prenajaté vozidlo.
NDS spustila službu európskeho mýta v predstihu, s poskytovateľmi určí začatie jeho fakturácie
V prenajatom vozidle, ktoré je evidované v inom členskom štáte EÚ, musia byť doklady v listinnej alebo v elektronickej podobe a originál povolenia dopravného správneho orgánu o používaní prenajatého vozidla evidovaného v inom členskom štáte alebo jeho overená kópia.
Prevádzkovateľ nákladnej dopravy usadený na Slovensku bude môcť použiť aj prenajaté motorové vozidlo evidované v SR s potrebnými dokladmi.
Ročná lehota kontról
Vozidlo taxislužby musí byť evidované v SR a spĺňať podmienky, pričom jeho evidenčné číslo musí byť uvedené v koncesii.
Česi začnú vyberať mýto aj podľa emisií oxidu uhličitého, nevyhnú sa tomu ani slovenskí dopravcovia
V prípade prevodu držby alebo pri zmene vlastníctva vozidla na osobu, ktorá nie je prevádzkovateľom taxislužby, bude vozidlo vyradené z evidencie ku dňu prevodu držby alebo zmeny vlastníctva. Osvedčenie vozidla taxislužby stratí platnosť dňom vyradenia z evidencie.
Na vozidlá taxislužby sa vzťahuje jednoročná lehota technickej a emisnej kontroly. Vozidlo, ktoré nebude spĺňať podmienky od 1. júla, bude vyradené z evidencie vozidiel taxislužby najneskôr do 31. decembra 2024.
Označenia nie sú viditeľné
Zodpovednosť za nesprávne umiestnenie alebo neumiestnenie označenia vozidla taxislužby by mal niesť vodič, ktorý by mal byť aj sankcionovaný. Vozidlá taxislužby majú prevažne odnímateľné magnetické označenia.
Často sa stáva, že ich vodiči si tieto označenia neumiestňujú na vozidlá viditeľne, ponechávajú ich v batožinovom priestore vozidla, prípadne ich umiestňujú tak, že nie sú čitateľné. Dolná hranica sadzieb pri ukladaní pokút v prípade viacerých priestupkov má byť od sto eur.
„Absencia spodnej hranice pokuty môže viesť k nejednoznačnosti a zneužívaniu systému na ukladanie minimálnych sankcií. Takéto nízke pokuty môžu stratiť odstrašujúci účinok a neposkytovať primeranú sankciu za porušenia,“ zdôvodnilo zmenu ministerstvo dopravy.
Ako dodalo, vytvára to priestor pre možné zneužívanie povinnosti a môže ohroziť účinnosť regulácií.