Podľa európskej legislatívy by sa na Slovensku najneskôr od apríla budúceho roka mali úplne zmeniť sadzby mýta pre nákladné vozidlá, napríklad o poplatok za emisie CO2.
Inflácia aj brzdenie hospodárskeho rastu
Cestní dopravcovia upozorňujú, že to bude mať výrazný dopad na rast cien za dopravu, ktorá sa odrazí v cene tovarov a služieb.
„Takýmto opatrením sa veľmi jednoducho a rýchlo dokážeme vrátiť opäť k dvojcifernej inflácii a ďalšiemu brzdeniu hospodárskeho rastu,“ informoval v stredu prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Lančarič zdôvodnil svoje rozhodnutie odvolať šéfa NDS a povedal, že po odchode z ministerstva nechce sedieť doma
Poukázal na príklad z Nemecka, kde Spolkový snem prijal 20. októbra zákon, ktorým sa od 1. decembra 2023 zvýšia všetky tamojšie sadzby. Náklady sa dopravcom zvýšia astronomicky.
Návrhy mýtnych sadzieb nie sú známe
„V Nemecku sa vyše 90 % typických súprav ťahača s návesom patriacich doteraz do najekologickejšej normy Euro 6 ocitne v najhoršej I. triede CO2, čím náklady na mýto na kilometer dopravcovi stúpnu až o 83 %,“ uviedol Piešťanský. Ako podotkol, za ekologické sa budú považovať iba elektromobily a vozidlá na vodík.
Nikto nie je dokonalý, zastal sa Lančarič diaľničiarov a neuzavretý tender neohrozí zníženie nákladov na výber mýta
„Tie prakticky na trhu ešte vôbec nie sú rozšírené a navyše ich ceny sú premrštené. Ak dieselový ťahač stojí priemerne 100-tisíc eur, tak elektrický až 300-tisíc eur,“ priblížil staronový šéf najväčšej domácej organizácie cestných dopravcov.
Na Slovensku návrhy nových mýtnych sadzieb ešte nie sú známe. „Diskusia o výške sadzieb u nás sa ešte neodohrala, napriek pokročilému času sa ešte len tvoria analýzy a štúdie a obávame sa, že dopravcovia znovu nebudú mať dostatok času na prípravu svojej ekonomiky a komunikáciu so zákazníkmi,“ posťažoval sa Piešťanský. Kontrakty na prepravy sa podľa neho zväčša podpisujú od začiatku roka.
Využívanie zliav sa znemožní
Aby nemalo svojho času zavedenie mýta zničujúci dopad na domácich dopravcov, boli nastavené v SR zľavy z prejazdených kilometrov.
Náklady na mýto by mali výrazne klesnúť, očakáva Lančarič po zavedení novej služby (video)
„Najmä slovenskí dopravcovia, ktorí najazdili doma množstvo kilometrov, s týmto systémom podstatne ušetrili. Implementácia novej legislatívy využitie zliav prakticky znemožní,“ poznamenal prezident ČESMAD Slovakia.
„Práve tu je priestor pre ministerstvo dopravy, aby prišlo s opatreniami, ktoré by dopravu na Slovensku podporili. Predpoklady skokového rastu mýta a súčasné ceny elektrických a vodíkových kamiónov sú výstrahou,“ dodal Piešťanský.