Zrušenie alebo zmena dodatku k mýtu značne zníži náklady, podľa ministerstva financií je nevýhodný

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Mýto
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Výrazné úspory v mýtnom systéme bez ohrozenia súčasného rozsahu týchto služieb má umožniť zrušenie alebo zmena nevýhodného dodatku k zmluve.

Rozpor s pôvodnou zmluvou

Ministerstvo financií SR tak zdôvodňuje návrh na zníženie nákladov na výber mýta v rámci možných opatrení na ozdravenie verejných financií.

Dodatok medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a spoločnosťou SkyToll na roky 2023 až 2027 na sumu 67 miliónov eur ročne je podľa rezortu financií nevýhodný a v rozpore s pôvodnou zmluvou. NDS sa zaviazala, že vysoké náklady na prevádzku výberu mýta zníži zo súčasných zhruba 38 % na úroveň 15 % z ročných výnosov.

Možná ročná úspora 27 miliónov eur v rokoch 2024 až 2026, tvrdí ministerstvo financií, je rozdiel medzi súčasne platným podpísaným dodatkom vo výške 67 miliónov eur a cenou za základný balík služieb pre rok 2022 podľa pôvodnej zmluvy a výsledku verejného obstarávania v objeme 40 miliónov eur.

„Existuje riziko, že štát bude nútený do roku 2027 platiť naďalej plnú sumu SkyTollu a zároveň už aj novému výbercovi mýta cez EETS. Odhadovaná úspora oproti tomuto prípadu predstavuje približne 40 miliónov eur,“ uviedol rezort.

Elektronický mýtny systém

Európska služba elektronického výberu mýta (EETS) má byť od budúceho roka doplnkom, resp. alternatívou k novému národnému elektronickému mýtnemu systému v réžii štátu. Ten pre zdĺhavé obstarávanie dodávateľa výrazne mešká a na jeho zavedenie bude potrebný minimálne rok.

Platnosť pôvodnej mýtnej zmluvy z roku 2009 uplynula koncom minulého roku. „NDS nepožiadala o prevedenie zaplateného mýtneho systému na štát, ani elektronického mýtneho systému, ako sa explicitne uvádza v zmluve. Začali súťažiť nový elektronický mýtny systém a ani ten nevysúťažili,“ pripomenulo ministerstvo financií.

Podľa neho nie je jasné ako NDS zabráni dvojitému plateniu za služby mýta – uvedených 67 miliónov eur ročne za predlžovanie služby a zatiaľ neznáma výska platieb za výber mýta poskytovateľom EETS.

Ministerstvo financi navrhuje preskúmať zákonnosť a nákladovú efektívnosť dodatku medzi NDS a SkyTollom. Zároveň považuje za potrebné okamžite začať prevod mýtneho systému s plnými licenciami do majetku štátu, tak ako je uvedené v zmluve.

Služba výberu mýta

Za dôležité označilo aj transparentné certifikovanie poskytovateľov mýtnych služieb v rámci EETS. Ministerstvo dodalo, že zmena podpísaného dodatku si vyžiada politické rozhodnutie o začatí aktívnych rokovaní so SkyTollom, pričom pripustil aj riziko súdnych sporov.

V návrhu sa nespomína, že ročná platba 67 miliónov eur za službu výberu mýta je zhruba o 40 miliónov eur nižšia oproti pôvodne plánovanej sume cez sto miliónov eur zohľadňujúcej aj infláciu a iné náklady.

Dodatok na predĺženie služby možno uzatvárať ročne maximálne do roku 2027, pokiaľ diaľničiari neukončia takmer tri roky trvajúci tender na informačný systém pre nové mýto. Za dodávateľa už skôr vybrali a viackrát potvrdili český CzechToll, sesterskú spoločnosť SkyTollu.

Zmluvu zatiaľ nemôžu uzavrieť pre námietky aj proti opakovanému hodnoteniu ponuky úspešného uchádzača, pričom Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) ju znova nariadil posúdiť.

NDS už pred letom oznámila, že trvá na pokračovaní služby výberu mýta so súčasným prevádzkovateľom aj v budúcom roku.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MF Ministerstvo financií SRNDS Národná diaľničná spoločnosťSkyToll