Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) už vyhodnotil pripravovaný projekt výstavby úseku diaľnice D1 Turany – Hubová v plnom profile s dvoma tunelmi.
Ide o posledný nevysúťažený a nerozostavaný úsek hlavnej domácej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Analytici z Ministerstva financií SR odporúčajú hľadať priestor na optimalizáciu vysokých investičných nákladov.
Kilometer za 144 miliónov eur
Tie podľa štúdie realizovateľnosti od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) dosahujú predbežne 1,9 miliardy eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH), z toho stavebné náklady sa odhadujú na 1,6 miliardy eur.
Súčasťou 13,5-kilometrového úseku spájajúceho Turiec s Liptovom majú byť tunely Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov).
Rážovo ministerstvo hlási stopercentné čerpanie eurofondov, neprepadlo mu ani euro
Táto diaľnica bude podľa hrubého rozpočtu v štúdii historicky jednou z najdrahších na Slovensku. „Štúdia NDS rieši len jedno trasovanie s tunelmi Korbeľka a Havran dokopy v dĺžke 8,6 kilometra. Potreba postaviť tunely a chrániť vodné zdroje spolu s náročným terénom objektívne zvyšujú náklady,“ informoval v piatok na sociálnej sieti ÚHP.
Podľa neho pozornosť vzbudzujú najmä náklady na tunely. „Po prepočítaní vyjde 1 kilometer na 144 miliónov eur, čo je dvojnásobne viac ako pri existujúcich tuneloch na D1 či R4. Širšou rúrou sa dá vysvetliť len asi 14 % z cenového nárastu,“ poznamenali analytici.
Razený tunel
Ako podotkli, neznamená to, že tunel musí byť o polovicu lacnejší, upozorňuje to však na potrebu bližšieho preskúmania rozpočtu.
Najpodstatnejšia podľa ÚHP vyzerá byť položka v rozpočte s názvom „razený tunel“ za 870 miliónov eur, ktorá nie je podrobnejšie štruktúrovaná.
Práce na vyše 90-ročnom štrbskom moste pokročili. Zameriavajú sa na konštrukciu, tú musia odstraňovať vysokozdvižným žeriavom (foto)
„Za vysokými nákladmi môže byť dvojité započítanie niektorých prác alebo ocenenie maximalistických riešení výrubu a opatrení na ochranu vôd. Na overenie položky v rozpočte je potrebný podrobnejší rozpočet jednotlivých objektov,“ uviedli analytici.
Odporúčajú preto bližšie špecifikovať položku „razený tunel“ a preskúmať ich nákladovú opodstatnenosť.
Čím viac podrobností, tým lepšie
„Jasný a dobre štruktúrovaný rozpočet a výsledná predpokladaná hodnota zákazky budú mať zásadný vplyv na výsledok verejnej súťaže. Čím viac podrobností, tým lepšie môže zhotoviteľ odhadnúť potreby a riziká stavby a vo výsledku navrhnúť nižšiu cenu,“ dodal ÚHP.
Dostavaná D1 pomôže Slovensku splniť medzinárodný záväzok a strategický cieľ prepojiť dve najväčšie slovenské mestá. Tiež má vyriešiť dopravnú situáciu na súčasnej ceste medzi Turanmi a Hubovou.
Vodičom skráti trasu medzi východom a západom o 5 kilometrov a ušetrí 8 – 14 minút. Ministerstvo dopravy SR a NDS predbežne plánujú dostavať D1 ďalej na východ za Košicami po hranicu s Ukrajinou.