Slovensko má už takmer 3-tisíc verejných nabíjacích bodov. SEVA tvrdí, že naša sieť je jednou z najlepších v Európe

Slovensko má jednu z najlepších sietí nabíjacích bodov v Európe.
nabíjanie elektrického auta
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com

Ku koncu prvého polroka 2025 bolo na Slovensku dostupných už 2 818 verejných nabíjacích bodov pre elektromobily na 1 117 lokalitách. Záujem o elektrifikovanú dopravu v posledných mesiacoch intenzívne rastie a podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) je dostupnosť verejného nabíjania na Slovensku už dnes jednou z najlepších v Európe.

„Tradičnú dilemu, či majú byť najskôr nabíjačky alebo elektromobily na cestách, máme nateraz na Slovensku vyriešenú,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský. „Verejné nabíjacie body, ktoré sú už dnes nainštalované, by bez problémov dokázali obslúžiť štvor- až päťnásobok súčasného počtu elektromobilov na slovenských cestách.“

Pribudnú ultrarýchle nabíjacie parky pri diaľniciach

Ďalším impulzom pre rozvoj elektromobility bude výstavba ultrarýchlych nabíjacích parkov popri diaľniciach. Výsledky tendra na koncesie v rámci koridorov TEN-T by mali byť vyhlásené v najbližších týždňoch. Projekt zahŕňa výstavbu 35 nabíjacích parkov s 251 nabíjacími bodmi, z ktorých 32 bude určených aj pre nákladnú dopravu. Do prevádzky by mali byť uvedené do polovice budúceho roka.

Podľa údajov SEVA je z celkového počtu 2 818 bodov 1 691 AC (do 22 kW), 605 DC (50 kW), 442 DC (150+ kW) a 80 DC (350+ kW). Inštalovaný výkon verejných staníc dosiahol spolu 162 MW.

Povolenia brzdia výstavbu, chýba jednotný prístup

Výstavba verejných nabíjacích staníc je podľa Križanského technologickou aj organizačnou výzvou. „SEVA dlhodobo upozorňuje napríklad na problematické stavebné konanie pri výstavbe nabíjačiek. Proces povoľovania je zbytočne zdĺhavý, komplikovaný a usmernenia často protichodné, pretože predpisy sú roztrieštené medzi zákonom o energetike, stavebným zákonom, vyhláškou hasičov a ďalšími predpismi,“ vysvetľuje Križanský. SEVA podporuje aj závery správy Najvyššieho kontrolného úradu SR, podľa ktorej Slovensku chýba centrálna koordinácia a líder pre elektromobilitu.

„Hlavnou príčinou stagnácie je ale nedostatok ambícií a dôslednosti pri tvorbe verejných politík. Často sa stretávame s nedôverou voči elektromobilite alebo jednoducho s nezáujmom. Elektromobilita a súvisiace technológie sa pritom vyvíjajú rýchlejšie, ako sú mnohé ministerstvá schopné reagovať, čo negatívne ovplyvňuje kvalitu legislatívneho aj regulačného rámca. Ak sa to nezmení, budeme naďalej strácať investície, pracovné príležitosti a premárnime ako krajina šancu stať sa významnou súčasťou novej éry mobility,“ uzatvára Križanský.

Viac k osobe: Patrik Križanský
Firmy a inštitúcie: Najvyšší kontrolný úrad SRSEVA Slovenská asociácia pre elektromobilitu

Ďalšie k téme