V súvislosti so zavedením elektronického mýta na diaľniciach, rýchlostných cestách a vybraných úsekoch ciest pre vozidlá a jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony vnikli pre majiteľov osobných vozidiel kategórie M1, M1G a nákladných vozidiel N1 a N1G problémy s jednorazovým použitím týchto komunikácií v prípade, že ich jazdná súprava prevyšovala určenú hmotnosť. Aby si nemuseli kupovať OBU – jednotky Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií novelou cestného zákona č. 135/1961 Z.z. s účinnosťou od 15. apríla v paragrafe 6 umožnilo použiť ako náhradu OBU – jednotky diaľničnú známku pre kategórie prípojných vozidiel O1-O2. V novele zákona je znenie odstavcov týkajúcich sa užívania ciest motorovými vozidlami a jazdnými súpravami do 3,5 tony nasledovné:
Paragraf 6, ods. 2:
Vymedzené úseky diaľnic a rýchlostných ciest označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len „motorové vozidlo“) po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.
Paragraf 6, ods. 3:
Vymedzené úseky diaľnic a rýchlostných ciest označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými jazdnými súpravami tvorenými motorovým vozidlom kategórie M1, 2e) N1, 2f) M1G2g) a N1G2h) bez ohľadu na celkovú hmotnosť jazdnej súpravy po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.
Stručne povedané, ak najväčšia prípustná celková hmotnosť (uvedená v riadku 32 osvedčenia o evidencii vozidla) ťažného vozidla a prípojného vozidla – vozíka nepresiahne 3,5 tony stačí jedna známka. Ak najväčšia prípustná celková hmotnosť jazdnej súpravy je vyššia ako 3,5 tony bez ohľadu na jej celkovú hmotnosť je potrebná aj diaľničná známka pre prípojné vozidlo (O1-O2).
Cena za týždňovú známku O1-O2 je 5 € a za mesačnú 10 €. Známka sa nalepuje na výhľadové okno vodiča ťažného vozidla do pravého horného rohu mimo slnečnej clony na skle.
Aká je každodenná realita na cestách?
Niektorí príslušníci Mýtnej polície si text „bez ohľadu na celkovú hmotnosť jazdnej súpravy“ vysvetlili po svojom a na diaľnici D1 medzi Košicami a Prešovom pravidelne kontrolujú všetky jazdné súpravy tvorené vozidlami kategórie M1 a N1, a hoci ich celková hmotnosť nepresiahla 3,5 tony, udeľovali blokové pokuty vo výške 100 € práve s odvolaním sa na odstavec 3 a povinnosťou mať vo všetkých prípadoch aj známku pre prípojné vozidlá.
Podľa vyjadrenia riaditeľa Mýtnej polície Prezídia Policajného Zboru v súvislosti s novelou zákona č. 135/1961 Z.z. policajtom neposkytli žiadne konkrétne usmernenie k zneniu odstavca č.3, a teda ani k pojmu „bez ohľadu na celkovú hmotnosť jazdnej súpravy“.
Z dostupného stanoviska Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií je úplne jasné, že známky pre prípojné vozidlá sú potrebné, len ak jazdná súprava má celkovú hmotnosť vyššiu ako 3,5 tony. Aj priamo z textu zákona, ale aj zo stanoviska MDPT je zrejmé, že príslušníci Mýtnej polície v takýchto prípadoch udeľovali pokuty neoprávnene.
Rada na záver:
Proti uloženej a zaplatenej blokovej pokute priamo na mieste nie je možné použiť opravný prostriedok. Pre dotknutých vodičov, ktorí neoprávnenú sankciu zaplatili, existuje ešte možnosť domáhať sa náhrady škody na súde. Vzhľadom na výšku škody a zdĺhavosť súdnych procesov sa však táto možnosť takmer nevyužíva.
Preto ak máte pochybnosti o nesprávnom posúdení spáchaného priestupku alebo o nesprávnom výklade zákona zo strany policajtov, rozhodne odmietnite uznať svoju vinu a využite právo písomne vyjadriť všetky vaše tvrdenia do záznamu o priestupku. Ten zasielajú policajti na správne konanie na príslušný okresný dopravný inšpektorát podľa miesta bydliska vodiča. Ušetríte pokutu a proti rozhodnutiu správneho orgánu možno ešte podať odvolanie.