BRATISLAVA 5. mája (WEBNOVINY) – V ostatných dňoch schválila vláda SR novelu zákona č. 8/2009 o premávke na cestách, ktorá okrem iného upravuje aj vekovú hranicu na získanie vodičského oprávnenia. Je len otázkou času, kedy dostanú čerstvý vodičák už sedemnásťroční vodiči. Návrh novely vychádzal z pozitívnych skúseností s takouto praxou v Nemecku a rovnako ako v tejto krajine, čerství vodiči budú až do zavŕšenia veku osemnásť rokov smieť jazdiť len pod dozorom skúseného vodiča. Pôjde spravidla o rodinného príslušníka, alebo iného vodiča s minimálne desaťročnou praxou. Úmyslom takéhoto opatrenia je zlepšovať schopnosti mladých vodičov, získavať potrebné návyky a viesť ich k vyššej zodpovednosti v premávke na cestách. Podľa môjho názoru je to dobrý úmysel aj keď s určitými negatívami.
Pojem „skúsený vodič“ je určený len minimálne desaťročnou praxou. Osobne poznám veľa vodičov, ktorí sú držiteľmi vodičského oprávnenia oveľa dlhšiu dobu ale s veľmi malým počtom najazdených kilometrov, teda s nedostatočnou praxou. Poznám veľa vodičov, ktorí si vo veku napríklad dvadsaťtri rokov počínajú na cestách lepšie a zodpovednejšie, než ich omnoho starší kolegovia. A takmer každý deň stretám na cestách arogantných vodičov, ktorí sústavne porušujú predpisy a svojou bezohľadnou jazdou ohrozujú ostatných účastníkov premávky. Ak majú práve takýto vodiči dozerať na svoje deti za volantom mám veľké pochybnosti o tom, akým návykom a zodpovednosti ich naučia. A keď sme už pri tých deťoch, žiaľ slovenská realita je ešte vždy taká, že svojho syna alebo dcéru pustia za volant a sadnú si vedľa nich len vtedy, keď sami nesmú viesť auto, lebo sú pod vplyvom alkoholu. Je naozaj na zamyslenie, či by okrem tej desaťročnej praxe nemal byť „skúsený vodič“ vykonávajúci dozor aj bezúhonný, teda sám nepostihovaný za dopravné priestupky a najmä, triezvy.
Ďalšou témou na diskusiu je napríklad aj otázka, koľkokrát sa čerství vodiči jazdiaci len pod dozorom dostanú za ten rok na cesty. Podľa rodinných a iných možností niektorí aj každý deň a niektorí aj nikdy. Výchova, vzdelávanie, zvyšovanie odborných a profesionálnych schopností mladých vodičov a prevencia nie je proces trvajúci jeden rok. Žiaľ mne, ale aj mnohým odborníkom na dopravu, chýba ucelená koncepcia činnosti štátnych orgánov riadiacich túto oblasť a v prvom rade finančné a materiálne zabezpečenie takýchto aktivít zo štátneho rozpočtu, do ktorého prispievajú aj vodiči a iní účastníci cestnej premávky.
Nechať tento proces len na dozor „skúsených vodičov“ mi pripadá ako umývanie si rúk nad vlastnou zodpovednosťou. Preto som rád, že občas uzrú svetlo sveta aspoň projekty zamerané na bezpečnosť cestnej premávky financované súkromnými spoločnosťami. Jedným z nich je aj iniciatíva s celoštátnou pôsobnosťou vedúca k ďalšiemu vzdelávaniu a výcviku mladých vodičov pod názvom „Čerstvý vodičák.“ Jej autori si formou súťaže, odborných prednášok, praktických ukážok servisnej činnosti a školy šmyku dali za cieľ naštartovať všetkých držiteľov čerstvých vodičských preukazov, aby si z vlastnej iniciatívy vyskúšali svoje schopnosti skôr, než budú musieť čeliť občas aj nebezpečným nástrahám v každodennej premávke na cestách.
Rada na záver:
V súvislosti so súčasným biednym stavom dopravnej výchovy a prevencie som si dovolil aktualizovať známe slovenské porekadlo na: Pomôž si sám, aj štát ti pomôže! Obávam sa však, že štátnej pomoci sa mladí vodiči tak skoro ešte nedočkajú.