- aktualizované 25. októbra 2022, 18:17
Zdravotnú poisťovňu na Slovensku každoročne menia desiatky tisíc ľudí z najchudobnejších komunít a častokrát sú za tým nekalé praktiky. Vyplýva to z analýzy Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP).
Nekalé praktiky obchodníkov
Ako upozornil analytik ÚHP Adam Marek, prepoisťovanie ľudí tak nie je len výsledkom obchodných úspechov zdravotných poisťovní, ale aj podozrivých praktík. Na Slovensku je podľa neho 26-tisíc ľudí, ktorí počas desiatich rokov zmenili zdravotnú poisťovňu najmenej 6-krát.
„Máme konkrétne informácie od ľudí z terénu, že sa deje veľa nekalých praktík, je to koncentrované v najchudobnejších komunitách, v rómskych obciach, veľmi často v rómskych osadách,“ uviedol analytik ÚHP.
Obchodníci podľa neho ponúkajú ľudom odmeny za to, že zmenia zdravotnú poisťovňu a vyskytuje sa aj veľa prípadov, keď ľudia zmenia zdravotnú poisťovňu a ani o tom nevedia.
Odmeny za zmenu poisťovne
Upozornil na to, že zákon dáva zdravotným poisťovniam obmedzenia. V prvom rade poisťovne nesmú dávať odmenu za prihlášku o zmene zdravotnej poisťovne.
Prepoisťovaniu na ulici bude koniec, štát chce sprísniť podávanie prihlášok a zamedziť nekalým praktikám
„Podľa informácií z terénu sa toto deje,“ tvrdí Marek. Okrem toho by zdravotné poisťovne nemali kvôli prepoisťovaniu uzatvárať zmluvy s tretími stranami. Na tento účel si však zdravotné poisťovne podľa analytika ÚHP najímajú dohodárov, ktorých majú „extrémne veľa“. Na odmeny pre dohodárov poisťovne podľa neho dávajú minimálne 6 miliónov eur ročne. Považuje to za obchádzanie zákona.
Systém verejného zdravotného poistenia podľa Mareka potrebuje vyššiu transparentnosť. „Potrebujeme viac vykazovania o prepoisťovaní zo strany zdravotných poisťovní a potrebujeme, aby v tomto Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou hral silnejšiu rolu,“ uviedol analytik ÚHP.
Obchodníci poisťovní
V súčasnosti podľa neho nie je jasné, koľko ľudí zmenilo zdravotnú poisťovňu z dôvodu, že boli k tomuto kroku motivovaní odmenou a koľkí poistenci zmenili poisťovňu preto, že boli s pôvodnou poisťovňou nespokojní.
„Dnes to viac vypovedá o tom, ktorá poisťovňa je šikovná v zazmluvňovaní obchodníkov,“ tvrdí. V poslednom čase sa tento problém podľa neho týka všetkých troch zdravotných poisťovní, avšak dlhodobo bol podľa Mareka tento problém medzi súkromnými poisťovňami.
VšZP víta Lengvarského novelu
„VšZP v záujme zachovania profesionality a transparentnosti realizuje proces prepoistenia na základe pravdivých informácií výlučne prostredníctvom zamestnancov vlastnej pobočkovej siete, ako aj odborne vyškolených pracovníkov, aj z radov zdravotníckych pracovníkov, nie skrz poisťovacích maklérov,“ uviedla pre agentúru SITA manažérka oddelenia komunikácie Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) Eva Peterová.
Lengvarského novela o zdravotnom poistení má dať stopku netransparentnému šafáreniu s odvodmi poistencov a zefektívniť systém
Poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorí robia nábor, považuje podľa nej poisťovňa v tomto smere za mienkotvorných a najpovolanejších. Dodáva, že VšZP opakovane zaznamenáva zvýšený počet podnetov a upozornení od svojich poistencov na podvodné konanie jednotlivcov, preto vyzýva verejnosť k ostražitosti.
Neoprávnené prepoisťovanie
VšZP víta iniciatívu Ministerstva zdravotníctva SR v podobe pozmeňujúceho návrhu k novele zákona o zdravotnom poistení, podľa ktorého by už nábor poistencov nemohli robiť finanční makléri, čím by sa zabránilo zneužívaniu osobných údajov ľudí a prepoisťovaniu bez ich vedomia.
„Férovosť a transparentnosť najväčšej poisťovne na Slovensku potvrdil tento rok aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý vlani voči VšZP zaznamenal najmenej podnetov, a to aj v prípade neoprávneného prepoistenia,“ dodala Peterová.
Union zdravotná poisťovňa pre agentúru SITA uviedla, že citlivo vníma potrebu minimalizovať opakované prepoisťovanie klientov.
„Keďže sme so zisteniami ÚHP MF SR zo strany štátu boli konfrontovaní až po dnešnej tlačovej konferencii Ministerstva financií, komplexnejšie zodpovedanie otázok, týkajúcich sa analýzy, budeme publikovať v priebehu najbližších dní,“ povedala riaditeľka Sekcie zdravotného poistenia Unionu Elena Májeková.
Dôvera za Rómov neodmeňuje
Poisťovňa Dôvera v reakcii na analýzu ÚHP uviedla, že sa snaží o poctivú kampaň a nábor nových poistencov a poisteniek.
„V prípade prihlášok prijatých z marginalizovaných rómskych komunít telefonicky overujeme u každého poistenca/poistenky či prihlášku skutočne podpísali. Tým eliminujeme prípadné zneužitie osobných údajov,“ uviedol PR špecialista poisťovne Dôvera Matej Štepianský.
Zamestnanci poisťovne podľa neho nemajú motiváciu robiť nábor v rómskej komunite, keďže za takúto prihlášku prijatú nedostávajú odmenu.
„Pre rozptýlenie akýchkoľvek pochybností sme pripravení médiám predložiť vzor dohody o vykonaní práce, respektíve jej dodatok, kde explicitne uvádzame, že za prihlášku z marginalizovaných rómskych komunít dostane náš zamestnanec odmenu nula eur,“ dodal.