Zmeny v zložení Rady školy v reedukačných a diagnostických centrách nenastanú. Poslanci parlamentu neschválili novelu zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, ktorú predložili zákonodarcovia strany Sloboda a Solidarita (SaS).
Po prijatí zmien by Rady školy týchto centier podliehali väčšej transparentnosti. Predloženými zmenami reagovali poslanci Vladimír Ledecký, Vladimíra Marcinková a Marián Viskupič na zlý stav slovenských reedukačných a diagnostických centier.
S nižším počtom ľudí vyššia transparentnosť
Jednou z príčin dlhodobo pretrvávajúcich problémov v centrách, ako je napríklad násilie medzi mladistvými, násilie páchané zo strany zamestnancov na mladistvých vrátane sexuálneho násilia či neobjektívne a neopodstatnené predlžovanie pobytu maloletých v zariadeniach, je nedostatočná externá kontrola týchto centier.
Reedukačné centrá v Bystričanoch a Trstíne sa zatvoria. Drucker oznámil aj prípravu komplexnej reformy tohto typu zariadení
„Znížením počtu členov, ktorých deleguje samotný zriaďovateľ a nahradením týchto členov externými členmi, by sa zvýšila transparentnosť prijímania rozhodnutí a samotného fungovania Rady školy,“ uvádza sa v predloženom materiáli.
Počet by sa znížil na 13
SaS navrhovala, aby celkový počet členov Rady školy bol 13. Pozostávala by tak z troch zvolených zástupcov pedagogických zamestnancov, jedného zvoleného zástupcu ostatných zamestnancov, jedného zástupcu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately menovaného orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, jedného zástupcu samosprávy menovaného starostom obce, jedného zástupcu menovaného komisárom pre deti spomedzi kandidátov navrhnutých občianskymi združeniami a neziskovými organizáciami, ktoré poskytujú prospešné služby v oblasti ochrany práv detí alebo spomedzi zamestnancov Úradu komisára pre deti a šiestich delegovaných zástupcov zriaďovateľa.
Školskí zdravotníci majú na školách zmysel, odbúravajú množstvo záťaže učiteľom
„Sledovanie najlepšieho záujmu dieťaťa musí byť prvoradé pri všetkých činnostiach, ktoré sa týkajú maloletých. Špecifickou skupinou maloletých sú mladiství, ktorí sú umiestnení v reedukačných a diagnostických centrách. Musí byť prioritou štátu a jeho orgánov, aby výchovné procesy, ktoré v uvedených centrách prebiehajú, do najväčšej možnej miery zväčšovali možnosti dieťaťa na následné bezproblémové začlenenie do života a nebol negatívne ovplyvnený ich fyzický ani psychický vývin,“ uviedli poslanci.