Slovensko potrebuje lepšiu sieť škôl, silnejší manažment, novú učebnicovú politiku a lepšie platených učiteľov a školských zamestnancov. Uviedol to minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD), ktorý si pripomenul rok vo funkcii ministra. Ako ministerstvo školstva pripomenulo, Drucker sa v prvom roku vo funkcii sústredil na kroky, ktoré povedú k vyššej kvalite vzdelávania.
Podľa slov ministra totiž školstvo roky trpelo pre nezáujem politikov, nedostatočné financovanie a nízku spoločenskú prestíž. Následkom sú výsledky Slovenska v medzinárodnom testovaní PISA, ktoré minister označil za „národnú tragédiu„. Minister si preto za cieľ kladie zabezpečiť, aby toto zanedbávanie školstva navždy skončilo.
Program zmien
Ministerstvo priblížilo, že hlavným nástrojom na zlepšenie prístupu štátu k školstvu je Program zmien, ktorého súčasťou je 40 projektov. Tie vychádzajú z programového vyhlásenia vlády.
Opozičné strany kritizujú niektoré časti novej školskej legislatívy, vidia v nej aj problematické návrhy
„Medzi prvými prijatými opatreniami je zmena financovania materských škôl, optimalizácia siete stredných škôl, rozširovanie nového vzdelávacieho programu na základných školách, financovanie vysokých škôl na základe výkonov, podpora duševného zdravia a intenzívnejšie čerpanie peňazí z plánu obnovy,“ vymenoval rezort školstva.
Nežná revolúcia vo vzdelávaní
Legislatívnou podporou pre tieto opatrenia je balík školských zákonov pod názvom Nežná revolúcia vo vzdelávaní, o ktorom sa bude hlasovať v parlamente v druhom a treťom čítaní tento týždeň.
„Navrhované zmeny vytvárajú okrem iného podmienky na prechod financovania materských škôl zo samospráv na štát. Poskytne rezortu školstva dlhodobý nástroj na zlepšenie vzdelávania detí od raného veku,“ doplnilo ministerstvo s tým, že súčasťou je aj podpora optimalizácie siete stredných škôl, ktorú spustili v prvej polovici tohto roku v spolupráci so samosprávnymi krajmi. Cieľom je vytvoriť silnejšie stredné školy, ktoré budú mať kvalitný manažment a budú schopné reagovať na zmeny trhu práce.
Duševné zdravie a projekt desegregácie
Rezort školstva na čele s Druckerom si ako prioritu stanovil aj duševné zdravie detí a mládeže. Ministerstvo pripomenulo, že po schválení parlamentom vstúpi od roku 2025 do platnosti zákaz používania mobilov pre mladších žiakov. Od tejto regulácie štát očakáva zvýšenie sústredenia detí pri vyučovaní. Ministerstvo podporuje aj boj proti šikane a systémové zmeny v ochrane duševného zdravia.
Ministerstvo školstva rozbehlo národný projekt pre desegregáciu vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít
Ministerstvo sa koncom roka 2023 začalo zaoberať aj projektom desegregácie vo vzdelávaní detí z marginalizovaných rómskych komunít. Ministerstvo nedávno informovalo o projekte Príležitosť pre všetkých. Ten bude podporovať školy pri zavádzaní opatrení, ktoré povedú k odstráneniu segregovaného vzdelávania.
Nový vzdelávací program
Ministerstvo ďalej informovalo, že do nového vzdelávacieho programu vstúpila v tomto školskom roku takmer štvrtina základných škôl a záujem tak prevýšil očakávania. Nový vzdelávací program je podľa ministerstva najdôležitejším projektom v oblasti základného vzdelávania za posledné tri desaťročia.
„Úspech zmien vo vzdelávacom systéme stojí a padá na podpore učiteľov a ostatných zamestnancov. Vo forme školení, podporných materiálov, ale aj kompenzačného príspevku, ktorý sa po zavedení v tomto roku rozširujeme od roku 2025 na ďalších pedagogických a odborných zamestnancov,“ doplnil Drucker.
Podpora vzdelávania študentov na domácich vysokých školách
Rezort prvýkrát pripravili za účasti slovenských univerzít národné stánky na vysokoškolských veľtrhoch v austrálskom Perthe, v americkom New Orleans a vo francúzskom Toulouse.
„Súčasťou podpory vzdelávania študentov na domácich vysokých školách je štipendijná schéma „Študuj doma, Slovensko ťa odmení,“ ktorá sa od tohto roka zameriava na nedostatkové profesie. Reakciou na nedostatok lekárov a medicínskych pracovníkov bolo navýšenie počtu medikov o 150 od akademického roka 2024/2025,“ priblížilo ministerstvo s tým, že sa im podarilo zrýchliť stagnujúce čerpanie európskych peňazí určených na infraštruktúru v školskom systéme.
Prečo maturanti odchádzajú študovať do zahraničia a čo je potrebné na to, aby sa vrátili na Slovensko?
„Objem výdavkov štátu na vzdelávanie v roku 2024 vzrástol o pätinu, vyšší rozpočet bude mať rezort k dispozícii aj v roku 2025, keď prvý raz presiahne päť miliárd eur,“ spresnil rezort školstva. Minister je súčasne názoru, že vzdelávanie musí patriť na prvé miesta ak ide o spoločenské priority. Vzdelávanie je podľa Druckera základnou podmienkou, aby zo Slovenska bola moderná a úspešná krajina.