Pokiaľ štát neprijme v krátkom čase celý rad razantných a mohutných opatrení na podporu prechodu na elektromobilitu, môže sa nám stať, že výhoda Slovenska v podobe veľkej koncentrácie výroby automobilov, sa zmení na nevýhodu. Slovensku tak hrozí „jedna obrovská tragédia„. Takto zhodnotil štvrtkové rokovanie predstaviteľov štátu so zástupcami automobilového priemyslu premiér Robert Fico.
Slovensko musí urobiť zmeny
„Na jednej strane sme všetci spokojní, že na Slovensku je obrovská koncentrácia automobilového priemyslu, máme však súčasne aj určité riziká, ktoré sú spojené s touto koncentráciou, predovšetkým vzhľadom na tlaky, ktoré sa týkajú elektromobility a konkurencie, ktorá prichádza z iných regiónov sveta,“ zhodnotil súčasnú situáciu predseda vlády. Ako doplnil, Slovensko už nemôže dlhšie čakať a musí urobiť konkrétne zmeny.
Vlani sa v EÚ predalo viac ako desať miliónov nových áut, s výnimkou Maďarska rástol predaj na všetkých trhoch
Podnety zo štvrtkovej diskusie sa tak podľa neho pretavia do bilaterálnych rokovaní pod záštitou Ministerstva hospodárstva SR a následne by mala byť zvolaná aj mimoriadna vláda k problematike prechodu automobilového priemyslu na elektromobilitu.
„Úloha z dnešného dňa, do mesiaca bude spracovaný dokument, ktorý bude obsahovať celý rad konkrétnych legislatívnych, inštitucionálnach a finančných opatrení. Chceme vidieť jasný legislatívny plán,“ vyhlásil Fico.
Rokovanie na pôde automobilky
Stanoviť sa teda má, čo treba podľa zástupcov automobilového priemyslu zmeniť, v akom termíne a čo od týchto zmien očakávajú. Premiér však zároveň vyzval zástupcov priemyslu na spoluprácu a súčinnosť.
Škoda Auto spúšťa v Kvasinách výrobu novej generácie modelu Kodiaq, umožnil jej to presun časti výroby do Bratislavy
„Nemôžeme na jednej strane niečo tvrdiť a kričať a potom predložíme návrhy zákonov v skrátenom legislatívnom konaní a potom sa tu kričí, že sa porušujú princípy právneho štátu,“ zhodnotil. Spomínané rokovanie vlády by malo byť na pôde jednej z automobiliek alebo na pôde technickej vysokej školy.
„Toto zasadnutie vlády musí byť do jedného mesiaca, bol by som veľmi rád, keby na prelome februára a marca prebehlo špeciálne zasadnutie vlády ku všetkým úlohám, ktoré musí vláda prijať na prechod slovenského automobilového priemyslu na plnú elektromobilitu,“ uzavrel.
Tri problematické okruhy
Ako priblížil prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek, na stretnutí otvorili tri základné problematické okruhy, a to nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, ďalej problematiku EIA a odpadov a do tretice aj oblasť podpory batériového priemyslu a samotnej nabíjacej infraštruktúry.
Zároveň poukázal na fakt, že Slovensko je síce lídrom vo výrobe automobilov na počet obyvateľov, no na druhej strane je posledné v registráciách bezemisných vozidiel.