Nariadenie Európskej komisie o znížení emisií CO2 z osobných vozidiel a dodávok po roku 2035 bolo odsúhlasené a priamo neobsahuje mechanizmus, ktorý by umožňoval jeho úpravy.
V reakcii na včerajšie vyjadrenia predsedu strany Sloboda a Solidarita a bývalého ministra hospodárstva Richarda Sulíka to pre agentúru SITA uviedol riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský.
Prehodnocovanie zákazu nebude
Parlament vo štvrtok schválil uznesenie, v ktorom okrem iného zaväzuje vládu, aby na pôde Európskej únie hlasovala proti akýmkoľvek obmedzeniam spaľovacích motorov. Sulík následne vyhlásil, že to bude dôležité najmä pri prehodnotení už prijatého zákazu, ktorý by mal prísť po troch rokoch.
Vláda bude musieť hlasovať proti akémukoľvek návrhu EÚ smerujúcemu k zákazu áut so spaľovacími motormi
„Nie som si vedomý žiadneho plánovaného prehodnocovania tohto nariadenia dnes, ani v najbližších rokoch. O nariadení sa rokovalo vyše dvoch rokov a celý legislatívny proces bol ukončený finálnym rozhodnutím členských štátov v Rade a Európskym parlamentom. Ak by niekto uvažoval o úprave platného nariadenia, musel by v podstate začať celý niekoľkoročný legislatívny proces nanovo a presvedčiť o tom aj väčšinu členských štátov únie a Európsky parlament,“ povedal Križanský.
Posúdia dosiahnutý pokrok
Samotné nariadenie pritom uvádza, že Európska komisia v roku 2026 preskúma jeho účinnosť a vplyv a predloží správu Európskemu parlamentu a Rade.
„Komisia predovšetkým posúdi pokrok dosiahnutý na základe tohto nariadenia pri dosahovaní cieľov zníženia emisií,“ píše sa v dokumente. Na tomto základe potom posúdi potrebu preskúmania cieľov aj vplyv stanovenia minimálnych prahových hodnôt energetickej účinnosti pre nové osobné vozidlá a ľahké úžitkové vozidlá s nulovými emisiami uvádzané na trh únie.
Slovensko bude žiadať výnimky zo zákazu predaja áut so spaľovacím motorom, musia nám dať súhlas štáty Únie
Križanský zároveň upozornil, že nariadenie neuvádza žiadnu konkrétnu technológiu, ktorou by bolo povinné znižovanie emisií do roku 2035 dosiahnuť. Týmto je plne dodržiavaná technologická neutralita.
Elektromobilitu si zvolili automobilky
Elektromobilitu si v prípade osobných vozidiel podľa jeho slov vo svojich strategických rozhodnutiach zvolili samotné automobilky, ktoré všetky do roku 2033 tak či tak prejdú na tento pohon. Tento trend sa totiž netýka iba Európy, rovnaký prechod k elektromobilom, dokonca ešte rýchlejšie, prebieha aj v Číne a USA.
„Automobilky už rozhodnutie samé urobili a rozhodli sa najmä vzhľadom na pripravenosť jednotlivých typov bezemisného pohonu pre reálne nasadenie, ale aj kvôli konkurencii vo svete. Najväčším konkurentom pre Európanov sa totiž na globálnej úrovni stávajú Číňania, ktorí sa stali lídrami vo výrobe elektromobilov. Treba si tiež uvedomiť, že predaje vozidiel so spaľovacím motorom dosiahli v roku 2017 vrchol a odvtedy kontinuálne klesajú. Naopak, predaje elektromobilov stúpajú, v posledných dvoch rokoch dramaticky,“ skonštatoval.
Európska únia v nových vozidlách zakáže spaľovacie motory. Čo na to automobilky?
To, čo dnes náš automobilový priemysel samozrejme potrebuje, je podľa Križanského pomoc pri transformácii a prechode na výrobu elektrických vozidiel.
Prijaté uznesenie by mohlo byť aplikované skôr v súvislosti s pripravovanou novou emisnou normou EURO 7, proti ktorej sa automobilky postavili. Tá však priamo nesúvisí s bezemisnými vozidlami, keďže nerieši emisie CO2, ale znižovanie iných škodlivých látok vypúšťaných do ovzdušia, napríklad aj z pneumatík a bŕzd.
Uznesenie schválil parlament
Parlament vo štvrtok schválil Uznesenie Národnej rady SR k zákazu spaľovacích motorov na úrovni Európskej únie od roku 2035. Do parlamentu ho predložila strana Sloboda a Solidarita.
Uznesenie podporilo 127 zo 145 prítomných poslancov. Podľa jeho znenia bude musieť vláda hlasovať proti každému návrhu predloženému na úrovni Európskej únie, ktorý smeruje k znevýhodňovaniu či predražovaniu využívania spaľovacích motorov alebo k ich úplnému zákazu. Taktiež ju zaväzuje k tomu, aby viedla aktívne rokovania a hľadala podporu proti zákazu spaľovacích motorov u partnerských členských štátov únie a aby presadzovala princíp technologickej neutrality.
Ako v odôvodnení k uzneseniu uvádzajú liberáli, úplný zákaz predaja áut so spaľovacím motorom by podľa nich mohol viesť k nižšej mobilite, a to najmä z dôvodu ceny elektromobilov. Otázna je podľa nich aj výroba samotnej elektrickej energie v potrebnom objeme, či jej distribúcia.
Predseda SaS a bývalý minister hospodárstva Richard Sulík po schválení uznesenie uviedol, že je dôležité najmä v súvislosti s tým, že už schválený zákaz predaja áut so spaľovacími motormi sa bude na pôde EÚ o tri roky prehodnocovať. „Tam už budúca slovenská vláda bude povinná byť proti zákazu,“ zdôraznil.