Zamestnávatelia odmietajú zavádzanie palivových príplatkov a oceňujú postoj ministra Tarabu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
MŽP SR: Pandorina skrinka
Minister životného prostredia SR (MŽP SR) Tomáš Taraba. Foto: archívne, SITA/Milan Illík
Tento článok pre vás načítala AI.

Slovenskí zamestnávatelia odmietajú zavádzanie tzv. „palivových príplatkov“ zo strany Európskeho parlamentu. Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) upozorňuje, že nekontrolovateľné zásahy zo strany Európskej únie (EÚ) do cenotvorby sú vážnym hazardom so stabilitou priemyslu jednotlivých členských krajín. Zároveň oceňuje postoj ministra životného prostredia Tomáša Tarabu k tejto téme a víta jeho kroky smerujúce k odmietnutiu časti smernice.

Emisné povolenky

Ešte vlani schválil EP smernicu, podľa ktorej by sa od roku 2027 mali emisné povolenky vzťahovať už nielen na priemysel, ale aj na motorové palivá a vykurovanie budov. Ide o ďalšie opatrenia únie zamerané na dekarbonizáciu európskeho priemyslu.

Odborníci však upozorňujú, že zavedenie obchodovania s emisnými kvótami v sektore cestnej dopravy už v krátkodobom horizonte spôsobí masívny nárast cien motorových palív, a to ako pre osobnú tak aj nákladnú dopravu.

Drahšia nafta i benzín

Každý liter nafty či benzínu by tak na Slovensku mohol byť čoskoro drahší minimálne o 10 centov a viac.

„Zavedenie systému ETS2 na cestnú dopravu bude v praxi znamenať ďalších približne 300 miliónov eur ročne vytiahnutých z vreciek slovenských motoristov a podnikateľov. Tento krok spôsobí rast cien prepravných služieb, čo následne ovplyvní ceny tovarov a logistické reťazce. Tu je potrebné zdôrazniť, že hovoríme aj o fyzických osobách, ktoré uvedené navýšenie zaplatia hneď dvakrát, a to v cene paliva a následne v cene tovarov,“ priblížil viceprezident RÚZ Pavol Piešťanský.

Odmietavý postoj

Minister životného prostredia Tomáš Taraba pritom prezentoval odmietavý postoj Slovenska k materiálu. Potvrdil aj to, že vedie diskusie s ďalšími členskými krajinami s cieľom oddialiť alebo zrušiť implementáciu systému ETS2.

„Oceňujeme iniciatívu ministra v tejto veci. Dekarbonizácia priemyslu je legitímny cieľ, ktorý sme si ako EÚ stanovili, avšak na jeho naplnenie je potrebné prijímať také opatrenia, ktoré rešpektujú reálne možnosti jednotlivých členských krajín a nedecimujú ich priemysel,“ zhodnotil viceprezident RÚZ Robert Spišák.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Pavol PiešťanskýTomáš Taraba
Firmy a inštitúcie EP Európsky parlamentEurópska úniaRUZ Republiková únia zamestnávateľov