Ceny benzínov a motorovej nafty by mali na slovenských čerpacích staniciach naďalej klesať. Ako uviedol pre agentúru SITA analytik J&T Banky Stanislav Pánis, zlacňovanie cien palív by malo pokračovať aj v okolitých krajinách EÚ.
Naďalej však platí, že v regióne máme spolu s Rakúskom najdrahší benzín. Oproti Maďarsku a Slovinsku o takmer 10 centov a oproti Česku a Chorvátsku o vyše päť centov.
Najdrahšia nafta
Naftu máme spolu s Českom a Slovinskom najlacnejšiu v regióne, keď sa vo všetkých zmienených krajinách pohybuje tesne pod 1 euro a 50 centami.
„Najdrahšia nafta v rámci regiónu je v Rakúsku s cenovkami vysoko nad 1 eurom a 55 centami. Nad 1 eurom a 50 centami je aj v Maďarsku, Poľsku a Chorvátsku,“ dodal Pánis.
Motoristi si môžu za mzdu kúpiť dvakrát viac paliva ako pred pätnástimi rokmi. Spolu s Rakúskom máme najnižšiu sadzbu DPH
Domáce ceny benzínu sú podľa analytika 365.bank Tomáša Boháčka napriek poklesu z posledného týždňa aj naďalej najvyššie spomedzi okolitých krajín. Výnimkou je Rakúsko, kde je cena ešte vyššia.
„Cena nafty je však nižšia, o niečo lacnejšie ju vieme natankovať iba v Česku,“ podotkol Boháček.
Kde sa oplatí tankovať po ceste na dovolenku?
Ak by sme sa rozhodli ísť na dovolenku autom, tak napríklad pri ceste do Chorvátska sa nám oplatí natankovať plnú nádrž benzínu v Maďarsku a následne ju doplniť priamo v Chorvátsku za 1,55 eura za liter.
„Ak tankujeme naftu, doplna sa nám oplatí natankovať ešte doma, keďže v cieli by sme zaplatili o 4 eurocenty na litri viac,“ dodal Boháček.
Ak je našou auto-dovolenkovou destináciou vzdialenejšie Bulharsko, či Rumunsko, oplatí sa nám smerovať tankovanie až na cieľ, kde vieme ušetriť na benzíne i nafte.
Kedy sa oplatí tankovať doma?
„Pri ceste do Talianska sa nám vyplatí tankovať ešte doma, keďže „po ceste“ aj priamo v krajine sú ceny pohonných látok vyššie v priemere o 15 centov na liter,“ uviedol Boháček.
Chystáte sa na dovolenku do Chorvátska autom? Benzín sa oplatí natankovať v Maďarsku, naftu však ešte doma
Ak by sme chceli ísť na sever Európy, tam sú ceny benzínov a nafty dlhodobo drahšie. Napríklad v takom Nórsku si priplatíme za benzín aj 30 centov na liter a za naftu približne 20 centov na liter.
Vývoj na trhu
Ostatný vývoj na ropnom trhu bude podľa Pánisa znamenať, že na našich čerpacích staniciach by mal pretrvávať sklon k zlacňovaniu palív v najbližších dňoch. Najpredávanejší 95-oktánový benzín by sa mohol podľa neho ponoriť viac pod 1 euro a 60 centov a nafta by sa mohla približovať k 1 euru a 45 centom.
Situácia na ropnom trhu celkovo napriek začiatku letnej motoristickej sezóny naznačuje skôr pravdepodobnejší pokles cien.
„Výhľad pre leto preto volíme nateraz ako klesajúci, čo by malo podporovať v poklese aj ceny pohonných látok u nás a medziročne môžeme v priebehu leta tankovať benzín i naftu v priemere aj o 10 eurocentov za liter lacnejšie,“ konštatoval Boháček s tým, že situáciu by mohli komplikovať prípadné neočakávané geopolitické riziká, ktoré by zvýšili ceny ropy, no aktuálne sú tromfy v rukách takzvaných medveďov na trhu.
Ceny palív doma klesli
Priemerné ceny palív na domácich čerpacích staniciach v 22. týždni tohto roka podľa údajov Štatistického úradu SR klesli. Natural 95-oktánový benzín sa v priemere predával za 1,610 eura za liter (-1 eurocent na liter) a 98-oktánový benzín za 1,828 eura za liter (-1 eurocent na liter).
Na obchádzanie sankcií voči Rusku a Iránu vytvorila Čína alternatívny trh s ropou, vlani tým ušetrila desať miliárd dolárov
Liter motorovej nafty sme v rovnakom období zakúpili v priemere za 1,497 eura za liter, čo je cenovka, ktorú sme naposledy videli v júli minulého roka.
Ropa klesala
Ropa klesala tretí týždeň po sebe, keď stratila vyše dve percentá. Severomorský benchmark Brent sa miestami obchodoval pod 77 dolármi a texaská zmes WTI pod 73 dolármi po tom ako obchodníci vnímali rozhodnutie kartelu OPEC+ o predlžení škrtov v ťažbe do konca roka 2025 za nedostatočné na vybalansovanie dopytu a ponuky na trhu.
„Navyše, zdá sa, že združenie hodilo úsiliu vytlačiť cenu ropy k trojciferným úrovniam „do ringu uterák“ a od jesene naznačilo postupné zvyšovanie produkcie, keď zredukuje časť dobrovoľných škrtov v ťažbe,“ podotkol Pánis.
Limitovaný rast komodity
Podľa analytika je možné, že reakcia trhových hráčov na kroky OPECu+ mohla byť trocha prestrelená a pred letom, keď je sezónne najvyšší dopyt po rope, môže prísť k odrazu jej cien.
Bude sa za ropu platiť viac? Saudská Arábia a ďalšie krajiny OPEC+ predĺžili znižovanie dodávok
„Rast komodity však bude zrejme len limitovaný, keď sa ukazuje, že trh je dobre zásobený, k čomu prispieva aj skutočnosť, že mnohé krajiny kartelu ťažia nad rámec dohodnutých limitov,“ uzavrel Pánis.