Podpredseda riadiaceho výboru spoločnosti Gazprom Alexander Medvedev v rozhovore zhodnotil prvú aukciu na nákup plynu.
Aukcia prilákala nových zákazníkov plynu. Je možné ich vymenovať?
Sme viazaní dohodami mlčanlivosti, takže nemám právo povedať Vám kto sú nováčikovia, ale áno, mali sme aj takých. Bolo 15 spoločností s vyhratými ponukami. Niektoré z nich majú s nami dlhodobé vzťahy, niektoré sa nachádzajú medzi vedúcimi podnikmi na trhu a niektoré sme predtým na trhu ešte nevideli – úplní nováčikovia.
Koľko z nich boli etablovaní partneri?
Bol približne rovnaký pomer etablovaných a nových zákazníkov. Koniec koncov, predtým sme neobchodovali s obchodníkmi a exportérmi. Spoločnosti, ktoré obchodovali s obchodníkmi boli buď našimi dcérskymi firmami alebo pobočkami, vrátane Gazprom Marketing & Trading a Wingas. Ale teraz sme po prvýkrát začali obchodovať priamo s nimi.
Povedali ste, že ceny boli vyššie ako vaše kontrakty na nadchádzajúce zimné obdobie. Môžete bližšie špecifikovať ceny na obdobie október 2015 až marec 2016?
Aby som Vám poskytol podklad pre porovnanie, iba poviem, že naša priemerná exportná cena pre všetky kontrakty na nasledujúce zimné obdobie, vrátane zmlúv založených na cenách odvíjajúcich sa od cien ropy a trhových zmlúv, je iba predpokladaná cena, ktorá prirodzene môže podliehať zmenám a predstavuje 195,90€/ tisíc metrov kubických. Zdôrazňujem, že toto je predpokladaná cena naprieč celým zmluvným portfóliom, ropným indexom a trhovým indexom takým akým ho máme dnes, v deň aukcie.
Plánujete už nasledujúce aukcie a aké nové smery by sa mohli vyskytnúť? A čo potenciálna spolupráca so SPIMEX?
Čo sa týka budúceho obchodovania, naše zahraničné obchodné oddelenie a Gazprom Export navrhnú pokračovať v aukciách – možno nie úplne v rovnakej forme, ale v pozmenenej. To sa môže realizovať aj na iných odberných miestach. Už môžeme ponúknuť nové nástroje. Čo sa týka spolupráce s výmenou, tak výmena a aukcia sú dve odlišné veci. Na našej aukcii nepotrebujeme nikoho iného. Ale boli by sme potešení prediskutovať návrh výmennej skúsenosti použitím modernej elektronickej platformy technológií. Keďže sme otvorení uplatneniu všetkého pozitívneho, z ktorékoľvek kúta sveta, a predovšetkým z Ruska.
Kedy je ďalšia predpokladaná aukcia plynu? Koľko plynu bude v budúcnosti k dispozícii prostredníctvom aukcie?
Na toto nemáme predlohu. Trh sa mení, tak ako sa zmenil aj počas kôl na aukcii. Takže tí z nás, čo manažovali túto aukciu, vrátane mňa a generálnej riaditeľky Gazprom Export Eleny Burmistrovej, strávili s kolegami veľa času pred, počas a po kolách diskutujúc o našom aukčnom správaní. Tak ako som povedal, môžu byť rôzne objemy a rôzne doručovacie miesta. Už sa pripravujeme na viac aukcií. Už nemáme potrebu vyhlasovať aukciu na nadchádzajúce zimné obdobie. Náš hlavný cieľ, ekonomicky úspešný test mechanizmu, sme už dosiahli. 250 miliónový výnos je bonus a to nie len v porovnaní s cenou nášho portfólia, ktoré by sa muselo počítať podľa cenových rozdielov. Ak by sme vyňali tento plyn z nášho portfólia a predali ho v aukcii, ekonomický dopad by bol jednoducho záležitosťou cenových rozdielov. Ale v tomto prípade je to iba extra objem.
Akým objemom môžu tieto aukcie plynu prispieť k Vášmu exportu v budúcnosti?
Myslím, že by sme ľahko mohli dosiahnuť 10 % z objemu exportu. Je to absolútne realistické číslo.
A aký by bol pre to časový rámec?
V budúcom roku 2016. A to ak sa bude trh vyvíjať tak, ako ho dnes vidíme, dokonca aj s konzervatívnou predpoveďou dopytu a ponuky. Koniec koncov sme vyhlasovali aukciu v čase, keď všetci písali o prebytku a saturovanom trhu. Za týchto ťažkých podmienok sme predali náš plyn a predali ho dobre. Takže, ak bude pokračovať táto situácia a budeme sa držať našej súčasnej predpovede exportu, tak by som nevylučoval aj predaj 10% nášho plynu prostredníctvom aukčného systému v rokoch 2016 – 2017. Alebo aspoň by sme mali byť schopní ho ponúknuť. Lebo predať určité množstvo na aukcii nie je pre nás ultimátnym cieľom. Cenové výsledky nám poskytli viacero podnetov na rozmýšľanie. Ak zoberieme do úvahy situáciu prebytku, ako je možné, že sa nám podarilo predať plyn za cenu vyššiu ako v našich zmluvách a vyššiu ako trhovú? Niečo na tom bude. Prečo sa plyn predáva týmto spôsobom? Pretože sú garancie dodávky a spoľahlivosť dodávok. A niektoré zaujímavé nástroje k dispozícii.