Podniky v sieťových odvetviach na celom svete čakajú veľké zmeny. Ak chcú maloobchodní dodávatelia energie prežiť a konkurovať v tomto turbulentnom prostredí, musia prehodnotiť svoj postoj k inováciám. Informuje o tom štúdia spoločnosti Deloitte, ktorá sa venuje maloobchodnému sektoru energetiky.
Nové technológie menia trhy aj v energetike
Zvyky a očakávania zákazníkov sa podľa štúdie vyvíjajú a nové technológie rýchlo menia trhy. Prekážky pri vstupe na trh sa postupne odbúravajú, vznikajú nové obchodné modely, a maloobchodní dodávatelia energie čelia existenčnej hrozbe. Základom ich úspešného fungovania tak bude inovačná činnosť. „Inovácie maloobchodných dodávateľov energie by sa mali sústrediť na expanziu do súvisiacich segmentov a obchodných činností, alebo vývoj úplne nových produktov a služieb pre trhy. Maloobchodní dodávatelia energií tak musia venovať viac pozornosti vytváraniu nových príležitostí na podnikanie a rozširovaniu trhov,“ vysvetlil senior manažér spoločnosti Deloitte a odborník na oblasť energetiky Milan Garbiar.
Nové výzvy pre energetikov
Novou výzvou pre maloobchodných dodávateľov energií sú napríklad inovácie v oblasti technológii na zvyšovanie výdrže batérií, siete podporované umelou inteligenciou, technológie blockchain a predikatívna analytika. „Tieto nové výzvy môžu priniesť podnikom v sieťových odvetviach väčšiu flexibilitu. Pre domácnosti, komerčných a priemyselných odberateľov zase prinesú širšiu možnosť voľby,“ dodal Garbiar s tým, že ak chcú maloobchodní dodávatelia energie držať krok s týmto vývojom, budú musieť viac investovať.
Kybernetické hrozby v energetike
Dodávatelia energií by si mali dať podľa štúdie spoločnosti Deloitte pozor aj na nové kybernetické hrozby. „Keďže maloobchodný sektor energetiky postupne zavádza inteligentné technológie, využíva internet vecí a digitalizuje administratívne systémy, je potrebné, aby tomu zodpovedalo aj tempo vývoja inovácií v oblasti kybernetickej bezpečnosti,“ povedal Garbiar.
Maloobchodní dodávatelia energií majú podľa neho dve možnosti. Buď zmenu trhu prijmú, alebo ich trh pohltí. „Rozširovaním inovačných stratégií za pomoci technológií sa však organizácie môžu vyhnúť nepríjemným prekvapeniam, a zároveň nájsť nové spôsoby pre svoj rast,“ uzavrel Garbiar.