Ceny benzínov a nafty by mali nateraz stagnovať. Ako uviedla pre agentúru SITA analytička 365.bank Jana Glasová, neskôr by vzhľadom na vývoj na ropnom trhu mohli pohonné látky na slovenských čerpacích staniciach zlacnieť. Všetko však bude záležať od vývoja svetových cien ropy.
„Vývoj na ropnom trhu bude závisieť hlavne od toho, ako budú trhy ďalej vnímať obavy z recesie globálneho hospodárstva, vývoj dopytu, nižšiu produkciu ropy a začiatok zimnej vykurovacej sezóny,“ podotkla Glasová.
Ceny sa takmer nezmenili
Podľa údajov Štatistického úradu SR za 44. tohtoročný týždeň sa ceny benzínov na našich pumpách takmer nezmenili. Liter 95-oktánového benzínu sa predával za priemernú cenu 1,724 eura a v týždňovom porovnaní sa jeho cena nepatrne znížila o 0,1 %.
Ceny benzínu mierne klesli a nafty rástli, podľa analytičky sa však situácia opäť zmení k horšiemu
Liter 98-oktánového benzínu dosiahol úroveň 1,917 eura za liter a jeho cena sa oproti predchádzajúcemu týždňu taktiež takmer nezmenila. Ceny nafty veľmi mierne vzrástli o 0,3 % na úroveň 1,916 eura za liter.
Stále priplácame
V medziročnom porovnaní si za benzín a naftu stále priplácame. Benzín 95 je drahší o zhruba 15 % ako vlani a benzín 98 o približne 13 %. Najvýraznejší medziročný rast však zaznamenáva nafta, ktorá je až o 37 % drahšia ako vlani.
Rekordné ceny pohonných hmôt prinútili slovenských motoristov znížiť spotrebu
Počas minulého týždňa ropa zdražela a dostala sa do pásma 94 až takmer 99 amerických dolárov za barel. Tento týždeň sa ale jej ceny pohli smerom nadol. Ešte začiatkom týždňa sa ropa Brent nachádzala na úrovni 98 dolárov za barel, v jeho závere už ale atakovala hranicu 92 dolárov za barel.
Vyprchal optimizmus
Pod zlacňovanie ropy sa podľa analytičky podpisovalo hlavne to, že na trhoch vyprchal optimizmus z toho, že čínska vláda bude ustupovať od politiky nulového covidu a uvoľňovať protipandemické opatrenia.
„Práve naopak, v Číne sa covid v poslednom období začal výraznejšie šíriť a v niektorých oblastiach bol opäť zavedený lockdown. To vytvára priestor pre pokles dopytu po rope, keďže Čína je jej najväčším dovozcom. No a dlhodobo je ropa tlačená nadol obavami z recesie globálnej ekonomiky, ktorá by viedla aj k poklesu dopytu po nej,“ uzavrela Glasová.