ZSSK zvýšila index spokojnosti cestujúcich aj presnosť vlakov, niektoré ciele však stále nedosiahla

Vysoké hodnoty dosiahla ZSSK v oblasti čistenia vlakov, kde bol plán splnený na 96,3 percent, pričom spoľahlivosť výpravy vlakov ostala nad 99 percentami.
ZSSK: Cestovný poriadok ZSSK od leta 2025
Foto: archívne, SITA/MZV

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v piatok zverejnila Správu o kvalite služieb za roky 2023 a 2024, ktorú každé dva roky vyžaduje európske nariadenie o právach cestujúcich v železničnej doprave. Ide o samohodnotenie dopravcu, ktoré okrem plnenia legislatívnych povinností slúži aj ako nástroj na plánovanie a zlepšovanie služieb vo verejnom záujme.

Index spokojnosti stúpol

Ako informovala riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Pôbišová, správu vypracovali odborné útvary dopravcu na základe 24 interných kritérií, ktoré hodnotia presnosť vlakov, čistotu súprav, digitálny predaj, spokojnosť cestujúcich, vybavovanie sťažností a ďalšie ukazovatele.

Podľa zverejnených údajov sa v roku 2024 zvýšil index spokojnosti cestujúcich na 64,8 percent, čo predstavuje mierne zlepšenie oproti predchádzajúcemu roku.

Zároveň klesol počet opodstatnených reklamácií z viny dopravcu, čo je odrazom lepšej koordinácie vlakovej prevádzky, dostupnosti služieb a schopnosti rýchlo reagovať na podnety,“ uviedla Pôbišová.

Presnosť vlakov sa zlepšila z 83,2 na 87,3 percent, hoci plánovaných 93 percent zatiaľ ZSSK nedosiahla. V oblasti digitálneho predaja sa podiel predaných lístkov cez internet zvýšil na 45,7 percent, čo je nárast oproti roku 2023, no stále mierne zaostáva za cieľom 46,6 percent.

ZSSK viaceré faktory nedokáže ovplyvniť

Vysoké hodnoty dosiahla ZSSK v oblasti čistenia vlakov, kde bol plán splnený na 96,3 percent, pričom spoľahlivosť výpravy vlakov ostala nad 99 percentami. Asistenčné služby pre zraniteľné skupiny boli poskytnuté v 96,5 percentách prípadov.

Dopravca otvorene priznáva, že viaceré faktory ovplyvňujúce kvalitu dopravy, ako sú výluky, dispečerské zásahy či kapacitné limity infraštruktúry, nie sú v jeho kompetencii. ZSSK však podniká vlastné kroky, ako je optimalizácia obehov súprav, úprava grafikonu či investície do modernizácie technického zázemia.

Správa zároveň identifikuje výzvy, napríklad pri nasadzovaní starších vozňov pre ZŤP, ktoré už nezodpovedajú očakávaniam moderného cestovania.

ZSSK vníma túto správu ako záväzok voči verejnosti. Nie preto, že to vyžaduje nariadenie, ale preto, že chce byť dôveryhodným dopravcom, ktorý vie pomenovať, kde sa mu darí, aj kde má rezervy,“ uviedla Pôbišová s tým, že prioritami pre rok 2025 sú posilnenie digitálnych služieb, zlepšenie koordinácie prevádzky a dôraz na komunikáciu so zákazníkom.

Firmy a inštitúcie: ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko

Ďalšie k téme