ZSSK vyhlásila verejné obstarávanie na modernizáciu 33 dieselmotorových jednotiek prezývaných "Bageta"

Ide o súčasť stratégie národného dopravcu zameranej na obnovu vozidlového parku, zvýšenie kvality služieb a ekologickejšiu verejnú dopravu.
ZSSK
Foto: ZSSK, www.facebook.com

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyhlásila verejné obstarávanie na modernizáciu 33 dieselmotorových jednotiek radu 813.0/913.0, známych pod prezývkou ´Bageta´.

Ide o súčasť stratégie národného dopravcu zameranej na obnovu vozidlového parku, zvýšenie kvality služieb a ekologickejšiu verejnú dopravu. Celková investícia sa vyšplhá na približne 30 miliónov eur bez DPH (36,9 mil. s DPH ).

Kde budú súpravy premávať?

Ako informovala ZSSK, modernizované súpravy budú premávať predovšetkým v Banskobystrickom, Nitrianskom a Žilinskom kraji, a to napríklad na tratiach Prievidza – Topoľčany, Trenčín – Chynorany, Nové Zámky – Zlaté Moravce, Štúrovo – Levice – Nové Zámky, Kraľovany – Trstená, Vrútky – Prievidza, Zvolen – Horná Štubňa či Zvolen – Banská Štiavnica.

„Po úplnom nasadení zmodernizovaných jednotiek očakávame, že v novom štandarde bude ročne cestovať viac ako dva milióny ľudí,“ uviedol dopravca.

Modernizácia bude prebiehať postupne

Každá zmodernizovaná jednotka bude vybavená klimatizáciou, moderným interiérom, uzatvoreným WC systémom, priestorom pre bicykle a pohodlnými sedadlami. Vlaky budú mať kapacitu približne 115 miest na sedenie. Odhadované náklady na modernizáciu jednej súpravy sa pohybujú medzi 900 až 950-tisíc eur bez DPH, celková investícia predstavuje približne 30 miliónov eur bez DPH.

Financovanie plánuje ZSSK pokryť z fondov EÚ, v prípade potreby aj z vlastných zdrojov. Modernizácia bude prebiehať postupne, bez potreby plošných výluk. ZSSK zároveň zabezpečí náhradné súpravy. Zrekonštruované vozidlá budú nasadzované prednostne na neelektrifikovaných tratiach, kde nie je infraštruktúrna pripravenosť na moderné elektrické jednotky.

„V porovnaní s nákupom nového vlaku, ktorého cena je násobne vyššia a dodanie môže trvať roky, ide o hospodárne a praktické riešenie, ktoré prinesie výsledky už v priebehu roka 2026,“ dodala ZSSK.

Firmy a inštitúcie: ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko