Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa jedno z najväčších verejných obstarávaní v histórii diaľkovej osobnej železničnej dopravy na Slovensku. Národný dopravca plánuje nakúpiť osem nových elektrických jednotiek s opciou na ďalších sedem, čím posunie komfort cestovania na novú úroveň.
Tieto moderné vlaky môžu jazdiť rýchlosťou až 200 km/h a spoja Košice s Bratislavou a Viedňou. Predpokladaná hodnota zákazky na 15 jednotiek vrátane servisnej zmluvy a opcie na náhradné diely je 644 949 000 eur.
Vlaky budú multisystémové
Nové elektrické jednotky ponúknu minimálne 550 miest na sedenie, vrátane prvej triedy s minimálne 75 miestami, bistrovozeň, infopult a priestor pre cestujúcich s deťmi, imobilných cestujúcich aj bicykle.
ZSSK spúšťa verejné obstarávanie na prvé batériové vlaky, Slovensko sa tak pripojí k európskemu trendu
Vlaky budú multisystémové – schopné jazdiť na rôznych trakčných sústavách v rámci Slovenska, Rakúska a s možnosťou doschválenia aj v Česku a Maďarsku. Budú vybavené ETCS a komunikačnými systémami GSM-R, čím splnia všetky európske štandardy pre vysokorýchlostnú železničnú dopravu (TSI).
„Obstaranie týchto elektrických jednotiek je historickým krokom pre ZSSK a znamená zásadný posun v kvalite diaľkového cestovania na Slovensku. Cestujúci sa môžu tešiť na moderný interiér, najvyšší komfort a technologicky vyspelé riešenia,“ hovorí generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Strategická investícia do budúcnosti železničnej dopravy na Slovensku
Ministerstvo dopravy SR vníma tento projekt ako strategickú investíciu do budúcnosti železničnej dopravy na Slovensku.
ZSSK obnovila vlakovú dopravu v okolí Humenného, cestujúci už nebudú odkázaní na autobusy - VIDEO, FOTO
„Modernizácia železničnej dopravy je jednou z hlavných priorít ministerstva. Chceme, aby železnica bola nielen ekologickou, ale aj rýchlou a komfortnou alternatívou k cestnej doprave. Ide o vozidlá, ktoré ponúknu bezpečnosť, spoľahlivosť a vysoký štandard cestovania. Sme presvedčení, že práve železnica je kľúčom k udržateľnej mobilite v 21. storočí,“ uviedla štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková.
ZSSK posúdila všetky alternatívy
ZSSK dôkladne posúdila všetky alternatívy pri výbere najvhodnejšieho riešenia pre diaľkovú dopravu. Elektrické jednotky sú štandardom v moderných železničných systémoch po celom svete a predstavujú efektívne riešenie s nižšími prevádzkovými nákladmi než konvenčné súpravy s rušňom.
ZSSK dosiahla nárast spokojnosti cestujúcich, v modernizácii služieb plánuje pokračovať
„Pri príprave obstarávania sme dôsledne analyzovali všetky alternatívy a zvážili pripomienky odborných inštitúcií. Výsledkom je riešenie, ktoré garantuje dlhodobé využitie jednotiek a zároveň posunie komfort cestovania na novú úroveň,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Elektrické jednotky budú mať dlhodobé využitie
Elektrické jednotky umožnia čiastočne alebo úplne nahradiť klasické súpravy, ktoré premávajú na linke expresných vlakov TATRAN a KRIVÁŇ. Zároveň budú mať dlhodobé využitie aj po roku 2030 – elektrické jednotky môžu byť nasadené nielen na domáce, ale aj medzinárodné linky v spolupráci s rakúskymi, českými a maďarskými partnermi.
ZSSK upraví cestovný poriadok, zrýchli spojenie Kyjev - Bratislava a zlepší aj prestupy v Kraľovanoch
Cieľom projektu je dosiahnuť efektívne a dlhodobo udržateľné riešenie obnovy vozidlového parku pre diaľkovú dopravu. Na základe interného vyhodnotenia potrieb a v súlade s optimalizačnými odporúčaniami bol počet obstarávaných elektrických jednotiek upravený z pôvodných 10 na 8 s opciou na ďalších 7, pričom financovanie by malo byť zabezpečené z fondov EÚ, čo minimalizuje záťaž na štátny rozpočet.
Nové súpravy budú primárne nasadené na dennú diaľkovú dopravu medzi Košicami, Popradom, Žilinou, Trenčínom, Trnavou, Bratislavou a Viedňou, s možnosťou využitia aj na iných diaľkových linkách. Ich vysoká kapacita a maximálna rýchlosť až 200 km/h poskytne cestujúcim najmodernejší dizajn a bezkonkurenčný komfort.