Investičná politika Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) je v rozpore s cieľom EÚ znižovať negatívny vplyv dopravy na životné prostredie. Zároveň je to mrhanie investíciami do elektrifikácie železničných tratí na Slovensku. ZSSK v poslednom desaťročí nakúpila vozidlá za vyše miliardu eur, ale starých vlakov sa pre neefektívne investovanie nezbavila.
Bratislavské linky integrovanej dopravy budú môcť využívať aj ľudia v Trnavskom kraji
Upozornil na to Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií s tým, že výsledkom investícií sú nákupy pomalších vagónov na modernizované trate a rýchlych vagónov na lokálne trate. Ako podotkli Matej Petroci a Rastislav Farkaš z útvaru, nákupy ZSSK musia zohľadňovať skutočné priority, dostupné zdroje a blížiacu sa liberalizáciu železničnej dopravy.
Výnimkou sú elektrické rušne
Podľa útvaru je potrebný stredno a dlhodobý plán ministerstva dopravy týkajúci sa úpravy cestovného poriadku, posilňovania alebo útlmu liniek a liberalizácie dopravy. „Eurofondy, z ktorých štátna firma robila väčšinu investícií, nemôžu byť výhovorkou pre neefektívne míňanie peňazí od buka do buka,“ zdôrazňujú analytici, podľa ktorých je problematické, že ZSSK investovala bez cieľa, plánu a za nadmerné ceny.
Vlaková doprava bude pre koronavírus obmedzená, pokyn dalo ministerstvo dopravy
„Väčšinu vlakov za posledných desať rokov sa ZSSK podarilo vymeniť alebo zmodernizovať. Ďalšie nové vlaky sú objednané, štátny dopravca ich postupne nasadzuje na trate. Paradoxne, výnimkou sú elektrické rušne, ktoré sú kľúčové pre zabezpečenie dopravy väčšiny cestujúcich na Slovensku. Polovica z nich je na hranici životnosti,“ upozorňuje útvar.
Očakávajú častejšie poruchy
Podľa útvaru v roku 2024, keď prídu posledné doposiaľ objednané rušne, vozne a jednotky, nepriaznivá situácia zostane pri rýchlikových elektrických rušňoch a prímestských vlakoch na elektrifikovaných tratiach.
„Elektrické vlaky vozia na Slovensku približne 80 percent cestujúcich. V roku 2024 bude takmer polovica elektrických rušňov a jednotiek v bežnej prevádzke staršia ako tri desaťročia. Napriek tomu ZSSK dlhodobo investuje do dieselových vozidiel viac ako je primerané ich podielu na doprave,“ upozorňuje útvar, podľa ktorého chýbajú nové elektrické jednotky s kapacitou 200 – 300 miest. „Pri starých rušňoch môžeme očakávať častejšie poruchy, meškania, vyššie náklady a pomalšiu jazdu oproti moderným rušňom,“ dodávajú analytici útvaru.
Modernizovali sa motoráky pre lokálne trate
V rokoch 2005 až 2015 sa za približne 75 miliónov eur modernizovali motoráky určené pre lokálne trate, ktoré boli vyrobené v 70. a 80. rokoch. Od roku 2008 sa najmä na neelektrifikované trate kupujú nové jednotky. Klimatizované, nízkopodlažné a rýchle. Nahradili súpravy zložené z rušňa a niekoľkých vozňov.
Doležal obsadzuje kľúčové pozície v štátnych podnikoch, chce transparentné výberové konanie
Celkovo ZSSK nakúpila 53 jednotiek približne za 230 miliónov eur. Tieto vozidlá pokrývajú takmer kompletne regionálnu dopravu na neelektrifikovaných tratiach, ale len kým sa nepokazia. Podľa útvaru ZSSK nekupuje vozidlá, ktoré najviac potrebuje, ale investuje do nových jednotiek za nadmerné ceny na trate, kde ich netreba, alebo zlepšenie kvality dopravy pocíti menej cestujúcich.