Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) postupne zlepšujú stav hlavných železničných tratí. A to najmä rekonštrukčnými prácami v rozsahu jednoduchej reprodukcie a vo výrazne väčších objemoch.
Ako vo štvrtok informovali, počet a rozsah zavedených prechodných obmedzení traťovej rýchlostí (POTR) od 1. januára do 12. mája tohto roka znížili.
Odstránenie traťových obmedzení
Týchto opatrení bolo v uvedenom období 97 na všetkých hlavných koľajach s dĺžkou obmedzenia súhrnne takmer 54 kilometrov. V rovnakom období minulého roka bolo spolu 136 prechodných obmedzení traťových rýchlostí v celkovej dĺžke skoro 104 kilometrov. Počet obmedzení rýchlosti tak medziročne klesol o 39, resp. o 28,7 %, a ich dĺžka zhruba o 49 kilometrov, alebo o 47,6 %.
Medzi Kysakom a Prešovom nejdú viaceré vlaky, ZSSK zabezpečila náhradné autobusy
„Ešte začiatkom roka 2023 platilo, že na veľkej časti hlavných tratí mali byť zavádzané najmä prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti dlhodobého charakteru, a to z dôvodu celkového zlého technického stavu tratí,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.
Odstránenie traťových obmedzení, prechodných či trvalých, je podľa nej otázkou rozsiahlych činností, ktoré si okrem investičných prostriedkov vyžadujú aj potrebný čas na predrealizačnú prípravu a následne na samotnú realizáciu.
Zvýšená psychická záťaž
„Úseky s obmedzením traťovej rýchlosti majú negatívny vplyv na plnenie grafikonu vlakovej dopravy, a tým aj na meškanie vlakov,“ upozornila Vladimíra Bahýlová.
Rýchliky Gemeran čaká v nasledujúcich dňoch výluka, vlaky budú nahradené autobusmi aj v okolí Trebišova
Ako podotkla, okrem negatívnych vplyvov k cestujúcim ŽSR citlivo vnímajú aj vplyv zavedených obmedzení rýchlosti k prevádzkovým zamestnancom, ktorí sú vystavení zvýšenej psychickej záťaži.
„Ide o nevyhovujúci stav, ktorý je potrebné priebežne zlepšovať,“ poznamenala hovorkyňa železničiarov.