Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje v modernizácii vozového parku a zvyšovaní bezpečnosti železničnej dopravy. Počas júna aktivuje Európsky systém riadenia vlakov – ETCS (European Train Control System) do 12 rušňov radu 361, vyrobených v rokoch 2011 až 2017.
Národný vlakový osobný dopravca v stredu informoval, že na inštaláciu systému ETCS do rušňov využil aj finančné prostriedky zo zdrojov Európskej únie v celkovom objeme viac ako 6,5 milióna eur.
Systém ETCS
ZSSK modernizované rušne postupne nasadzuje do prevádzky na trati Bratislava – Trnava – Trenčín – Žilina. Tam systém ETCS už zaviedli Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako správca železničnej infraštruktúry. Po aktivovaní systému ETCS v modernizovaných rušňoch môžu vlaky jazdiť rýchlosťou až 160 kilometrov za hodinu na trase Bratislava – Žilina.
V súčasnosti je systém ETCS na Slovensku nainštalovaný aj na trati medzi Žilinou a Čadcou. ŽSR plánujú rozšíriť tento systém na hlavné prepravné trasy na Slovensku. ZSSK má ETCS nainštalovaný doteraz v 77 vozidlách vrátane 10 prenajatých rušňov 383 Vectron. Navyše všetky jednotky a rušne obstarávané od tohto roku musia mať systém ETCS už nainštalovaný ako súčasť dodávky.
Zvýšenie bezpečnosti
„Stratégia vedenia Železničnej spoločnosti Slovensko má štyri základné piliere zamerané na rozvoj zamestnancov, modernizáciu služieb, obnovu vozidlového parku a stabilizáciu financií. Pri obnove vozidlového parku nejde len o nákup nových vlakov, ale aj o zavádzanie dôležitých moderných technológií,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
ZSSK nasadzuje ďalšie telové kamery pre vlakvedúcich, užitočnosť projektu sa potvrdila pri nedávnom útoku
Podľa neho implementácia ETCS do vozidiel je podstatný krok pre zvýšenie bezpečnosti a efektivity ich vlakových spojov.
„Aj to nám umožní poskytnúť našim cestujúcim ešte vyššiu úroveň komfortu, rýchlosti a bezpečnosti, teda lepšie služby. Neodmysliteľne ide aj o zvýšenie bezpečnosti rušňovodičov a ďalšieho vlakového personálu,“ priblížil Peter Helexa. Ako dodal, nasadzovanie rušňov na traťové úseky s ETCS sa prejaví najmä zvýšením bezpečnosti a rýchlosti spojov.
Minimalizuje riziko nehôd
„Systém ETCS je nadstavbou k zodpovednosti rušňovodiča, ktorá mu umožňuje riadiť vlak rýchlosťou vyššou ako 120 kilometrov za hodinu,“ priblížil Karol Henzély zo ZSSK.
Tento systém podľa neho zvyšuje bezpečnosť tým, že vie automaticky riadiť rýchlosť vlaku a dodržiavanie signálov, čím minimalizuje riziko nehôd.
„Kvalitné školenie rušňovodičov je kľúčové pre efektívne využívanie ETCS a u nás prebieha na trase Bratislava – Trnava -Trenčín – Žilina. Po školeniach a úspešných overovacích jazdách je všetkých dvanásť rušňov radu 361.106 už v plnej prevádzke,“ povedal. Ako dodal, vozidlá aj personál sú plne pripravení prispieť k efektívnejšej, plynulejšej a bezpečnej železničnej doprave.
Systém prináša viaceré výhody
ETCS ako jeden z najmodernejších vlakových zabezpečovacích systémov prináša do vlakovej prevádzky viaceré výhody – zvýšená bezpečnosť, interoperabilita a efektivita prevádzky.
„ETCS minimalizuje riziko ľudskej chyby tým, že automaticky riadi rýchlosť vlaku a dodržiavanie signálnych pokynov, čím výrazne znižuje pravdepodobnosť nehôd,“ vymenoval jednu z výhod tohto systému hovorca ZSSK Dominik Drevický.
ZSSK plánuje nakúpiť nové vozidlá, analytici navrhujú ich výber a využitie ešte premyslieť
Zároveň je aktuálne jednou z podmienok pre cezhraničnú prevádzku v diaľkovej doprave, ktorá zjednodušuje medzinárodnú železničnú dopravu a podporuje európsku integráciu.
„ETCS umožňuje optimalizáciu trasy a rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu na tratiach vybavených ETCS, čo vedie k plynulejšej a efektívnejšej prevádzke a znižuje meškania,“ vysvetlil.