Zastavil pre stádo oviec, upozornil na zajaca. Česko testuje prvý autonómny vlak v Európe na otvorenej trati

Vlak Edita jazdí medzi dvoma mestami bez rušňovodiča, dokáže rozpoznať prekážky a reagovať na ne v reálnom čase.
Train on the "Skytrain" driverless public transport system in Vancouver
Takýto autonómny vlak jazdí v kanadskom Vancouveri. Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Na železničnej trati medzi dvoma severočeskými mestami testujú prvý autonómny vlak v Európe, ktorý jazdí v otvorenom prostredí. Vlak s názvom Edita prevádzkuje od apríla pražská spoločnosť AŽD, ktorá sa špecializuje na dopravné riadiace a zabezpečovacie systémy.

„Vlak jazdí autonómne, je vybavený systémami, ktoré nám umožňujú ovládať trakciu, brzdy aj rýchlosť,“ uviedol vývojár AŽD Michal Novák.

Edita je vybavená aj zariadením na detekciu objektov a rozpoznávanie prekážok, na ktoré dokáže primerane reagovať. Vlak využíva kamery, lasery, satelitnú navigáciu a digitálnu mapu na určovanie polohy a sledovanie trate.

Na palube musí byť aj rušňovodič

Pri testovacej jazde vlak spomalil a upozornil posádku na zajaca na trati, v minulosti už musel zastaviť aj pre stádo oviec.

Od spustenia najazdil vlak Edita s cestujúcimi už približne 1 700 kilometrov. Podľa platnej legislatívy však musí byť na palube naďalej prítomný rušňovodič, ktorý dohliada na prevádzku.

Európsky unikát

Novák zdôraznil, že Edita je prvým autonómnym vlakom v Európe, ktorý jazdí v otvorenom prostredí s priecestiami a možnosťou výskytu zvierat.

„Existujú autonómne systémy na špeciálnych uzavretých tratiach, napríklad v metre alebo na letiskách, ale v takto otvorenom prostredí je to v Európe unikát,“ dodal. Projekt stál 320 miliónov českých korún, pričom tretinu sumy pokryli eurofondy.

Cestujúca Radka Globaňová pre AFP uviedla, že autonómne vlaky určite majú budúcnosť: „Myslím si, že pokrok bude veľmi rýchly, keďže sa rozvíja umelá inteligencia. Máme autonómne vlaky, autonómne autá, takže prečo nie?“

Firmy a inštitúcie: AŽD