Na železničnej trati medzi dvoma severočeskými mestami testujú prvý autonómny vlak v Európe, ktorý jazdí v otvorenom prostredí. Vlak s názvom Edita prevádzkuje od apríla pražská spoločnosť AŽD, ktorá sa špecializuje na dopravné riadiace a zabezpečovacie systémy.
„Vlak jazdí autonómne, je vybavený systémami, ktoré nám umožňujú ovládať trakciu, brzdy aj rýchlosť,“ uviedol vývojár AŽD Michal Novák.

Cestovanie vlakmi ZSSK bude jednoduchšie, národný dopravca upozorňuje na dve významné zmeny
Edita je vybavená aj zariadením na detekciu objektov a rozpoznávanie prekážok, na ktoré dokáže primerane reagovať. Vlak využíva kamery, lasery, satelitnú navigáciu a digitálnu mapu na určovanie polohy a sledovanie trate.
Na palube musí byť aj rušňovodič
Pri testovacej jazde vlak spomalil a upozornil posádku na zajaca na trati, v minulosti už musel zastaviť aj pre stádo oviec.
Na trať Kopidlno v @hkregion-Dolní Bousov ve @StredoceskyK (24 km) dnes vyrazil 1. autonomní vlak @azd_praha, bez strojvedoucího ale s cestujícími. Pro jarní a letní sezonní provoz má jízdní řád (23 dnů). Vlak vyzkoušel @makupka. Edita nabídne 1 svezení veřejnosti v sobotu 5. 4. https://t.co/HBGQrPlB4ypic.twitter.com/HpXco0F6iG
— Vlastimil Weiner (@VlastimilWeiner) April 4, 2025
Od spustenia najazdil vlak Edita s cestujúcimi už približne 1 700 kilometrov. Podľa platnej legislatívy však musí byť na palube naďalej prítomný rušňovodič, ktorý dohliada na prevádzku.
Európsky unikát
Novák zdôraznil, že Edita je prvým autonómnym vlakom v Európe, ktorý jazdí v otvorenom prostredí s priecestiami a možnosťou výskytu zvierat.

Renault predstavuje výrobu autonómneho robotického miniBusu úrovne 4
„Existujú autonómne systémy na špeciálnych uzavretých tratiach, napríklad v metre alebo na letiskách, ale v takto otvorenom prostredí je to v Európe unikát,“ dodal. Projekt stál 320 miliónov českých korún, pričom tretinu sumy pokryli eurofondy.
Cestujúca Radka Globaňová pre AFP uviedla, že autonómne vlaky určite majú budúcnosť: „Myslím si, že pokrok bude veľmi rýchly, keďže sa rozvíja umelá inteligencia. Máme autonómne vlaky, autonómne autá, takže prečo nie?“