Malé obce a jej obyvatelia na Východnom Slovensku na trase z Poľska po Prešov, už dlhodobo zápasia s nadmernou kamiónovou dopravou, ktorá nimi dennodenne prechádza. Chýbajúca infraštruktúra výrazným spôsobom ovplyvňuje nie len kvalitu života miestnych obyvateľov, devastuje miestne komunikácie, ale spôsobuje aj absenciu zahraničných investorov v tomto regióne.
Tento dlhodobý problém by mohla vyriešiť jedine výstavba plánovanej rýchlostnej cesty R4 od poľskej hranice po Prešov, kde by sa kamiónová doprava mohla napojiť buď na diaľnicu D1 alebo by pokračovala ďalej v smere na Maďarsko.
Tento 70-kilometrový úsek mal byť pôvodne hotový do roku 2027. Už dnes je však viac ako isté, že tento termín sa nestihne a momentálne sa skôr hovorí o termíne po roku 2030.
Kým sa začne stavať, pretečie ešte veľa vody
„Predpoklad postupného začatia výstavby na jednotlivých úsekoch R4 od Prešova po poľskú hranicu je v ideálnom prípade od roku 2022 do 2026,“ informovala Nasadoprava.sk hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová o aktuálnom stave cesty R4.
Jediná časť, ktorá je momentálne vo výstavbe od júla tohto roka je iba I. etapa obchvatu Prešov. „Na rýchlostnú cestu R4 Prešov – severný obchvat II. etapa prebieha na základe požiadavky Úradu pre hodnotu za peniaze (ÚHP) dopracovanie ekonomickej analýzy (CBA),“ uviedla Michalová.
Hovorkyňa taktiež informovala, že v súčasnosti sú hotové iba dve CBA analýzy požadované ÚHP zo šiestich a na ďalších štyroch sa intenzívne pracuje.
Zdržanie by mohlo spôsobiť zmena profilu cesty
Na základe výsledkov CBA vydá ÚHP stanovisko či ďalšie pokračovanie prípravy bude v plnom alebo polovičnom profile. Polovičný profil, by pravdepodobne ušetril finančné zdroje, došlo by však k ďalšiemu zdržaniu.
Na tento úsek má totiž NDS vydané právoplatné územné rozhodnutie a spracovanú dokumentáciu na stavebné povolenie na plný profil.
„V prípade, že padne rozhodnutie o pokračovaní v plnom profile, tak sme pripravení vyhlásiť súťaž začiatkom roku 2020. V prípade, že budeme musieť ísť do polovičného profilu, je potreba túto dokumentáciu prepracovať a tým pádom predpokladáme zhruba 12 mesačné oneskorenie,“ uzavrela Michalová.
Projekt rýchlostnej cesty R4 sa skladá z viacerých časti:
Prešov, severný obchvat, I. etapa dlhý 4,30 km, ktorý je momentálne vo výstavbe
Prešov, severný obchvat, II. etapa sa nachádza v procese prípravy a vypracovania dokumentácie pre stavebné povolenie, je dlhý 10,20km
Lipníky – Kapušany je v procese prípravy a vypracovania dokumentácie pre územné rozhodnutie (DUR) a dokumentácie stavebného zámeru (DSZ), je dlhý 4km
Kuková – Lipníky sa nachádza v rovnakom procese prípravy a vypracovania dokumentácie, je dlhý 8 km
Ladomirová – Hunkovce je v procese majetkovoprávneho vysporiadania (MPV), je dlhý 8,20 km
Giraltovce – Kuková je v procese prípravy a vypracovania dokumentácie, úsek je dlhý 6,5 km
Radoma – Giraltovce je v procese prípravy a vypracovania dokumentácie, úsek je dlhý 7,50 km
Rakovčík – Radoma je v procese prípravy a vypracovania dokumentácie, úsek je dlhý 7,00 km
Svidník – Rakovčík je v procese prípravy a vypracovania dokumentácie, úsek je dlhý 6 km
Štátna hranica SK/PL – Hunkovce je v procese prípravy a vypracovania dokumentácie, úsek je dlhý 7,90 km
R4 bude súčasťou európskeho koridoru
Výstavba a samotné sprevádzkovanie rýchlostnej cesty R4, prepojenie už na fungujúcu diaľnicu D1 medzi Prešovom a Košicami, ako aj sprevádzkovanie úseku R4 Košice – Milhosť pri hranici s Maďarskom bude súčasťou medzinárodného cestného koridoru Via Carpatia.
Tento koridor je pritom kľúčový a prepája Baltické more k Egejskému, z Klajpedy do Solúna, cez sedem krajín na východe Európskej únie – Litva, Poľsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Grécko.