Nový vlakový grafikon zrýchľuje spojenia priemerne o dve minúty, ale viaceré aj o desiatky minút. Za objem peňazí, ktorý bol k dispozícii, podľa experta na železničnú dopravu z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) Rastislava Farkaša bude jazdiť o štyri percentá viac vlakov.
„Na tratiach, kde je viac cestujúcich, pôjde vlakov viac. V priemere jeden vlakový kilometer, čo si ministerstvo dopravy objednáva od Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), zlacnie o šesť percent,“ uviedol odborník v súvislosti s novým cestovným poriadkom na železniciach.
Úspory v desiatkach minút
Priemerne dvanásť percent cestujúcich pôjde rýchlejšie zhruba o pätnásť minút. „Najväčšie zrýchlenia sú na hlavnej domácej trati z Bratislavy do Žiliny a ďalej do Košíc, zároveň veľmi výrazne sa zrýchľuje spojenie do Nitry alebo Prievidze. To sú úspory v desiatkach minút,“ priblížil analytik z ÚHP.
Vlakové expresy Tatran budú na trase Bratislava - Košice a späť jazdiť rýchlejšie, ale nezastavia v niektorých staniciach
Pre vyše 80 percent cestujúcich sa podľa neho nič nezmení, pôjdu tak ako doteraz. Časy sú rovnaké, aj frekvencia spojov bude podobná. Priznal, že každá zmena prináša aj negatíva, v tomto prípade sa týkajú šiestich percent ľudí, ktorí pôjdu vlakmi priemerne o 12,5 minúty pomalšie.
„Sedemstovkové” rýchliky Považan so zmenami, jazdný čas sa predĺži a majú aj nové zastávky
„To ale primárne nie je dôsledkom nového grafikonu. Vychádza to zo stavu železničnej infraštruktúry a prebiehajúcich výluk, kde na mnohých tratiach dnes vlaky meškajú desiatky minút. Po novom sa cestovné časy zreálňujú, čiže rýchlik Bratislava – Zvolen, ktorý bežne meškal okolo pol hodiny, pôjde síce o dvadsať minút pomalšie, do cieľovej stanice príde včas a nie s meškaním,“ vysvetlil Farkaš.
Taktový režim
Nový cestovný poriadok na železniciach je podľa generálneho riaditeľa sekcie stratégie dopravy na Ministerstve dopravy a výstavby SR (MDV) Rastislava Cenkého výsledkom veľmi dobrej spolupráce s ÚHP a je prvou časťou komplexnej reformy dopravy na Slovensku.
Pribudli vlaky na trase „šesťstovkových" expresov, cesta z Bratislavy do Zvolena sa predĺžila o 20 minút
„Analýzou sme zistili, že Slováci cestujú vlakom o 23 percent menej ako je priemer Európskej únie. V novom grafikone sa snažíme zavádzať zásady, ktoré v zahraničí zavádzali už v 80. rokoch minulého storočia, a v Čechách ich poznáme spred dvadsiatich rokov,“ priblížil Cenký.
Ako príklad uviedol taktový režim, čím sa zlepší využívanie vlakových súprav a čiat, čo má priamy vplyv na náklady. Vzniknú tzv. taktové uzly so značným skrátením času pri prestupoch cestujúcich, aj keď v niektorých prípadoch prestupy na tratiach a v cestovnom poriadku zaviedli.
Nižšia spotreba elektrickej energie a nafty
V jednotkových nákladoch sa tak zníži spotreba elektrickej energie a nafty.
„Pripravili sme posilnenia vlakovej dopravy na niektorých tratiach, ktoré sú najviac využívané. Napríklad medzi Bratislavou a Žilinou o 43 percent, medzi Košicami a Prešovom sme zvýšili ponuku o 43 percent a snažili sme sa ju rozmiestniť v priebehu dňa, aby si ľudia zvykli cestovať. Na Považí je zvýšenie až o 30 percent,“ poznamenal dopravný expert z ministerstva.
Na Slovensku sú aj regióny, kde železničná doprava nie je nosným systémom, nemá taký potenciál a kde jej konkurenčná výhoda voči autobusovej doprave, ktorá plní základnú dopravnú obslužnosť, nie je preukázateľná a preukázaná.
„Tam sme sa snažili železničnú dopravu ponechať aspoň vo víkendových režimoch a kapacity vlakov, ktoré jazdili cez týždeň, sme presunuli do víkendových časov. Medzi také trate patria Tisovec – Brezno, Studený potok – Tatranská Lomnica, Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava,“ podotkol Cenký.
Podľa neho sú to trate, kde vlaky využívalo denne menej ako štyristo cestujúcich a pri porovnaní ceny za kilometer vlaku a autobusu je to zásadný efekt v porovnaní s vynaloženými financiami. „Tu budú mať vlaky turistický charakter a tým, že sme železnicu chceli zachovať aspoň cez víkend, tak bude posilnená v turistickom móde,“ dodal odborník.