Väčšina členských štátov Európskej únie (EÚ) súhlasila, že od roku 2035 bude možné v rámci únie predávať už len nové osobné automobily s nulovými emisiami CO2.
Vodík, biopalivá a iné syntetické palivá
Také sú závery zasadnutia Rady ministrov EÚ pre životné prostredie ku klimatickej legislatíve, ktoré sa skončilo v stredajších ranných hodinách. O výsledkoch informovalo Ministerstvo životného prostredia SR. Slovensko pritom podľa neho presadilo, aby tento návrh Európska komisia doplnila o element tzv. technologickej neutrality.
„V praxi by to znamenalo, že po roku 2035 by mohli byť registrované aj nové vozidlá, ktoré jazdia aj na uhlíkovo-neutrálne palivá, ako sú vodík, biopalivá a iné syntetické palivá,“ objasnil štátny tajomník ministerstva životného prostredia Michal Kiča.
Reforma klimatickej legislatívy
O nutnosti vyrokovať pre Slovensko výnimky hovoril po utorkovom zasadnutí vlády aj minister hospodárstva Richard Sulík.
V stredajšom vyjadrení rezort hospodárstva upozorňuje, že predmetná problematika gestorsky spadá do kompetencie ministerstva životného prostredia. Zároveň zastáva názor, že určenie pevného termínu na ukončenie predaja automobilov so spaľovacím motorom je v tejto fáze predčasné.
„Prikláňali sme sa k tomu, aby bol rok 2028 tým, ktorý zhodnotí stav v plnení krokov a úloh aj z iných súvisiacich legislatív z balíčka Fit for 55, a to aj v kontexte aktuálnej geopolitickej situácie a až následne boli stanovené realistické ciele a ďalšie postupy s optimalizáciou dopadov na národné ekonomiky členských krajín,“ objasnilo svoj postoj ministerstvo hospodárstva.
Rokovania o celej reforme klimatickej legislatívy známej ako Fit for 55 teraz vstupujú do ďalšej fázy a budú pokračovať vyjednávaniami s Európskym parlamentom. Očakáva sa, že finálny balík bude prijatý už počas českého predsedníctva v Rade EÚ, ktoré bude prebiehať do konca tohto roka.