Slovensko v súvislosti s výstavbou úsekov diaľnice D3 na Kysuciach stratilo čas a peniaze hľadaním nezmyselných provizórnych riešení.
Predseda Slovensko-poľskej obchodnej komory Stanislav Kučírek to tvrdí vzhľadom na dlho trvajúcu prípravu výstavby.
Oproti Poľsku je rozdiel v manažovaní
„Vôbec nie je isté, či sa opäť nebude meniť koncepcia, či štát nájde dostatok zdrojov na dofinancovanie chýbajúcich úsekov, nakoľko ani celá suma z Kohézneho fondu nie je dostatočná,“ uviedol pre agentúru SITA Kučírek.
Myslí si, že napríklad oproti susednému Poľsku bol a je hlavný rozdiel v manažovaní prípravy stavieb. „Odstránili u nás zaužívanú prax, že vždy s novou vládou, novým ministrom prichádzame s novou koncepciou, ktorú treba potom analyzovať, hodnotiť, presadzovať. Proste nepripravení, ale odhodlaní predchádzajúce negovať a nanovo objavovať objavené,“ poznamenal Kučírek k problematike dokončenia chýbajúcich úsekov D3.
Výstavba diaľnice D3 trvá od roku 1997, Slovensko dokončí svoj úsek o šesť rokov neskôr ako Poľsko a aj to nie je isté
Napríklad, ešte v roku 2012 prijali v Poľsku zákon o urýchlení výstavby diaľničných komunikácií možnosťou investičnej prípravy paralelne so schvaľovacími procesmi, alebo prevzatím štátom oprávnených záväzkov poddodávateľov voči vyššiemu dodávateľovi v insolvencii.
Doležal vidí problém v zákone
Dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) po diskusii v Krásne nad Kysucou v stredu vyhlásil, že dostavba D3 je pre Slovensko absolútnou prioritou, čoho dôkazom je kompletná finančná alokácia z Kohézneho fondu vo výške 770 miliónov eur na tento projekt v novom eurofondovom programovom období.
„Naším problémom je zákon, ktorý hovorí, že je potrebná štúdia uskutočniteľnosti a kým nebudú známe jej výsledky, nemožno pokračovať v investičnej činnosti,“ povedal Doležal. Pomôcť by mala novela zákona o urýchlení prípravy výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorá je už v Národnej rade SR.
Zo stovky kilometrov chýbajúcej diaľnice D3 a rýchlostnej cesty S1 medzi Žilinou a poľským mestom Bielsko-Biala by mal každý štát postaviť 50 kilometrov. Poliaci idú podľa harmonogramu a finišovať chcú v roku 2024, slovenský úsek bude hotový najskôr v roku 2030 a aj to nie je isté.
Národná diaľničná spoločnosť pripravuje aktuálnu štúdiu uskutočniteľnosti na výstavbu chýbajúcich 22 kilometrov (z celkových 59 kilometrov) D3 v úseku Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a dostavbu plného profilu úseku Oščadnica – Čadca, Bukov v dĺžke 4 kilometre, vrátane druhej rúry tunela Horelica, za približne 1 mld. eur.