Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) odporučil predstaviť časový plán realizácie úsekov diaľnice D3 na Kysuciach so zosúladením výstavby a vyhodnotením relevantných rizík. Za dôležité označil, aby bol s čo najmenším omeškaním spustený prvý úsek zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta.
„Ten by sa mal stavať prioritne, keďže rieši akútny dopravný problém,“ informovala v piatok inštitúcia na Ministerstve financií SR.
Náklady vzrástli
V súvislosti s aktualizáciou hodnotenia projektu výstavby druhého profilu úseku D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, vrátane druhej rúry tunela Horelica, analytici upozornili, že celkové investičné náklady vzrástli z 236 miliónov eur na 433 miliónov eur s daňou z pridanej hodnoty hodnoty (DPH).
„Dôvodom je presun približne 1,3 kilometra diaľnice z nadväzujúceho úseku D3 spolu so strediskom správy a údržby diaľnic Oščadnica a odpočívadlom Oščadnica dokopy za približne 100 miliónov eur. Zvyšnú časť navýšenia nákladov tvorí stavebná inflácia z rokov 2021 a 2022,“ uviedol ÚHP. Tento projekt vyhodnotil ešte 23. mája.
Kysuce sú opäť bližšie k dobudovaniu diaľnice D3, NDS začína obstarávať výstavbu prvého z troch zvyšných úsekov (video)
Analytici tiež odporučili pred vyhlásením verejného obstarávania pripraviť čo najpodrobnejší rozpočet, aby zhotoviteľ lepšie odhadol navrhnutú cenu.
„V rozpočte sú položky na úrovni stavebných objektov, pritom minimálne kompenzačné opatrenia razenia tunela Horelica by mali byť rozčlenené na menšie položky,“ poznamenali.
Úsek nespoplatnia
Ako pokračovali, z ich minulého hodnotenia úseku D3 Oščadnica – Čadca sa Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zaoberá odporúčaním nespoplatniť daný úsek, čím by sa zamedzil presun lokálnej dopravy z obchvatu do mesta.
NDS zvyšuje bezpečnosť zamestnancov pri opravách diaľnic, reaguje tak na viacero kolízií v premávke
NDS v piatok oznámila, že po zrýchlenom dokončení predprípravných procesov začala prvé z trojice avizovaných verejných obstarávaní, a to na výstavbu druhého – pravého profilu úseku D3 Oščadnica – Čadca, Bukov v dĺžke 5,3 kilometra. Ide o štvorkilometrový úsek spolu s nadväzujúcim úsekom diaľnice v dĺžke 1,3 kilometra, vrátane strediska správy a údržby diaľnic a odpočívadla Oščadnica. Jeho súčasťou bude druhá rúra tunela Horelica.
Predpokladaná hodnota zákazky je 306 miliónov eur bez DPH. Diaľničiari informovali, že už odoslali oznámenie o vyhlásení tendra do Vestníka verejného obstarávania. Víťaz sútaže bude mať na starosti projektovú aj realizačnú časť stavby.
Posledná časť bude najdrahšia
Ministerstvo dopravy zároveň informovalo, že zostávajúce dva úseky D3 chcú dať do obstarávania ešte tento rok. Už v polovici apríla avizovalo, že ako druhý by sa mal v júli začať súťažiť úsek Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, ktorý má takmer 11 kilometrov a jeho súčasťou bude aj mimoúrovňová križovatka pri Krásne nad Kysucou. Náklady na tento úsek sa odhadujú na viac ako 400 miliónov eur.
Prešovský kraj pripravuje dve väčšie obnovy ciest, jednou z nich je rekonštrukcia vozovky z Levoče na Harichovce
Posledná časť D3, na ktorú by mali vyhlásiť verejné obstarávanie v septembri, bude najdrahšia a najdlhšia. Jedenásťkilometrový úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto má stáť takmer pol miliardy eur, budú na ňom dve križovatky a takmer polovica diaľnice bude postavená na mostoch. Výstavba by mala trvať tri roky, jej začiatok závisí od dĺžky obstarávania.
„Naším cieľom je podpísať zmluvy so zhotoviteľmi možno už koncom tohto roka a začiatkom budúceho roka začať stavať,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru).