Únia miest Slovenska (ÚMS) vystríha pred novelou cestného zákona, ktorú rezort dopravy predložil do skráteného pripomienkového konania. Návrh podľa ÚMS zasahuje do kompetencií samospráv a môže ohroziť bezpečnosť na cestách v mestách a obciach.
Skomplikovanie života v mestách
Na jeho základe by prakticky o všetkých zmenách v doprave, napríklad aj o osadzovaní dopravných značiek, mali rozhodovať úradníci v Bratislave, ktorým ale podľa ÚMS chýba znalosť i vzťah k dotknutému územiu. Únia miest varuje, že prijatie tejto novely by mohlo viesť k spomaleniu dopravných stavieb, a tiež priniesť zvýšené náklady na nový byrokratický aparát.
Ráž zdôvodnil zmeny v stavebných pravidlách, majú zefektívniť povoľovacie procesy (video)
„V neposlednom rade táto novela skomplikuje život obyvateľom miest a obcí, a to aj v takých situáciách, ako sú napríklad žiadosti osôb s ťažkým zdravotným postihnutím o vyhradené parkovanie,“ varuje ÚMS v tlačovej správe.
Žiadajú stiahnutie návrhu
Únia miest požaduje stiahnutie návrhu a jeho opätovné predloženie v riadnom legislatívnom konaní. Zástupcovia miest kritizujú aj predloženie návrhu v skrátenom legislatívnom konaní, poukazujú na to, že takéto konanie musí byť riadne zdôvodnené.
„Ministerstvo dopravy SR však ani v jednom z bodov neuviedlo relevantné dôvody na komplikovanie života obyvateľom, ani na zvýšené náklady samosprávy a štátu,“ konštatujú zástupcovia miest.
Spôsobí Mažgút rozkol v koalícii? S Kaliňákom chcú pre Vallovu cyklotrasu obmedziť mestá
Rovnako považujú za potrebné, aby rezort dopravy, ale i Ministerstvo vnútra SR diskutovali o téme so všetkými združeniami samosprávy, vzhľadom na to, že zmeny by sa dotkli i ciest v správe vyšších územných celkov či väčších miest.
Zbytočné zdržovanie
„Ministerstvo nemá kapacitu schvaľovať osadenie každej značky, vyznačenie každej čiary a ani nemôže schvaľovať dopravné riešenia, o ktorých význame pre obec alebo komunitu nemusí mať žiadnu vedomosť. Samosprávy to zdrží a vo výsledku obmedzí pri výkone svojich kompetencií, ministerstvo to zahltí zbytočnou agendou, ktorú v súčasnosti dobre riešia dopravní inžinieri v mestách aj po konzultácii s dopravnými inšpektorátmi polície. Nehovoriac o tom, že najmä v prípade väčších miest je nevyhnutné riešiť dopravné značenie často operatívne, a ak by sa malo čakať týždne, mesiace na posúdenie z ministerstva, môže to byť aj vážnym ohrozením bezpečnosti na miestnych komunikáciách,“ vraví prezident ÚMS Richard Rybníček.
Kmeť: Musíme systematicky investovať do dopravy. Inak začnú padať mosty a kolabovať diaľnice
Predmetný návrh je podľa ÚMS totožný zámer, aký pred časom predkladali v parlamente poslanci strany Smer-SD Erik Kaliňák a Ján Mažgút, a ktorý vyvolal veľkú kritiku samospráv. ÚMS nechápe, prečo rezort dopravy opätovne predkladá rovnaký materiál a robí tak bez konzultácie so samosprávami, hoci ju prisľúbil.
Komplikácie so žiadosťami
„Návrhom tejto novely sa komplikuje situácia pre všetkých žiadateľov o určenie dopravného značenia, teda správcom a vlastníkom sieťovej infraštruktúry pri rozkopávkach, správcom ciest pri ich opravách, stavebníkom, ktorí sa napájajú na cestnú sieť, ale aj žiadateľom o vyhradené parkovanie pre osoby ŤZP. Každému žiadateľovi sa predĺži čakanie na určenie dopravného značenia o 15 prípadne aj o 45 dní, a to aj v prípadoch komplikovaných investícií, keď je potrebné dopravné značenie určovať operatívne, v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky alebo aj bezpečnosti chodcov a ďalších účastníkov cestnej premávky,“ tvrdí ÚMS.
Ministerstvo chce rozšíriť kontrolnú právomoc pre cestnú dopravu, môže udeľovať aj pokuty vo výške viac ako 30-tisíc eur
Doplnila, že takýchto žiadostí môže byť podľa jej odhadov aj 15-tisíc ročne, čo by prinieslo potrebu ďalšieho administratívneho aparátu, a tým aj finančnú záťaž. „Obzvlášť v období, keď samosprávy aj štát čelia vážnym problémom s rozpočtami, považujeme snahu vytvárať ďalšie finančne náročné procesy, ktoré v skutočnosti nič dobré neprinášajú, za nepochopiteľnú,“ uzavrela ÚMS.