Projekt bol jednou z hlavných tém štvrtkového stretnutia zástupcov mesta s obyvateľmi na mestskom úrade. Ako ďalej informovala samospráva na sociálnej sieti, po zverejnení zámeru, ktorý je v štádiu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), sa totiž zdvihla vlna nevôle s jeho realizáciou.
Iniciátori projektu
Podľa Prešovského samosprávneho kraja je posudzovanie vplyvov na životné prostredie len pokračovaním investičnej prípravy zámeru výstavby obchvatu, ktorý sa ale nemusí vôbec realizovať.
„Je potrebné zdôrazniť, že iniciátorom myšlienky obchvatu boli práve Tatranci, ktorých požiadavku Prešovský samosprávny kraj už pred niekoľkými rokmi zakomponoval do svojho územného plánu,“ uvádza sa v stanovisku župy. Zámer je podľa nej ešte len na samotnom začiatku, v štádiu prípravy technickej štúdie.
Nateraz nereálna realizácia
„Jeho samotná realizácia nie je z nášho pohľadu nateraz vôbec reálna. Na výstavbu ochvatu, ktorý bude stáť rádovo niekoľko desiatok miliónov eur, nemáme aktuálne žiadne finančné krytie a ani výhľadovo cez operačné programy Európske únie,“ objasnil kraj. Ak tento návrh nebude v zhode so všeobecným záujmom a podporou dotknutého územia a miestnej samosprávy, PSK podľa svojho vyjadrenie do jeho realizácie nepôjde.
„Na to, aby dobre fungovala doprava na ceste II/537, je prioritou PSK nie obchvat, ale skôr rekonštrukcia križovatky Starý Smokovec, ktorá je spracovaná v stupni Dokumentácie pre územné rozhodnutie (DÚR). Celý proces tu ale naráža na komplikované a stále nevyriešené majetkovo-právne vzťahy, ktoré bránia posunutiu tejto akcie k samotnej realizácii,“ priblížila krajská samospráva.
Ciele projektu
Cieľom projektu obchvatu je previesť dopravu mimo centra Starého Smokovca. V predloženom zámere sú uvedené tri varianty, ktoré sa začínajú na ceste II/537 medzi osadami Tatranské Zruby a Nový Smokovec a končia v úseku medzi osadou Horný Smokovec a Riaditeľstvom Horskej záchrannej služby.
„Trasovanie stavby je v lokalite medzi Horným a Dolným Smokovcom riešené variantne, pričom pri každom z troch navrhovaných variantov je obchvat napojený na cestu II/534,“ uvádza sa v predloženom zámere. Dĺžka obchvatu je navrhovaná na viac ako 4 kilometre. V každom z variantov sú navrhované štyri križovatky, uvažuje sa tiež s vybudovaním ôsmich mostných objektov.
Vo Vysokých Tatrách uvažujú nad výstavbu cyklotrasy popri električke, podľa primátora to nie je nereálne (video)
„Navrhovaná činnosť zlepší cestnú infraštruktúru v danom území so zohľadnením existujúcej zástavby. Realizácia výstavby obchvatu prispeje k odbremeneniu prejazdov najmä tranzitnej dopravy cez obytné časti dotknutého sídla a pozitívne prispeje k eliminácii trvalého narúšania kvality vozovky a statiky budov,“ informuje zámer.
Schôdzu chceli obyvatelia
Tatranci na verejnom zhromaždení vo štvrtok požiadali mesto o okamžité zastavenie projektovej prípravy a ďalšieho posudzovania projektu, vzhľadom na nereálnosť projektu a vysokú finančnú náročnosť už samotnej prebiehajúcej prípravnej fázy. Uviedla to v stanovisku pre médiá Lucia Kyseľová za občianske združenie Žijem v Tatrách.
Dodala, že schôdzu si vyžiadali obyvatelia mesta, ktorých zámer prekvapil. Tvrdia, že oficiálne sa o ňom dozvedeli až z dokumentov zisťovacieho konania pre potreby EIA. Obchvat síce podľa nich zrýchli prejazd áut cez Smokovce, teda okolo nich, ale môže do Tatier prilákať ešte viac áut a zahustiť celkovú dopravu v iných častiach mesta Vysoké Tatry.
Električky medzi Popradom a Smokovcom sú opäť v prevádzke
„Obchvat je plánovaný v zalesnenom území a plánuje viaceré násypy a premostenia jestvujúcich komunikácií, čo znamená, že bude výrazným vizuálnym prvkom nielen pod oknami obyvateľov, ale aj pre návštevníkov Tatier,“ skonštatovala Kyseľová. Tá v tejto súvislosti hovorí o vyrúbaní desiatich hektárov lesa a investícii vo výške viac ako 100 miliónov eur.
Súbor riešení na odľahčenie dopravy
Kyseľová tiež pripomenula, že pred časom mesto a Prešovský samosprávny kraj prezentovalo Plán udržateľnej mobility regiónu Vysokých Tatier, ktorá prináša súbor riešení na odľahčenie dopravy v chránenom území Tatier. Podľa občianskeho združenia by tak mesto malo najskôr vyčerpať nástroje, ktoré tento plán prináša a až následne, v prípade potreby, prikročiť k radikálnemu riešeniu.
„Zástupcovia občanov rozumejú výstavbe obchvatov v mestách s vysokými dopravnými intenzitami, ako je to napríklad v prípade obchvatu Veľká Lomnica, ktorý sa pripravuje. Návrh obchvatu Smokovcov je predložený bez podrobných dopravných prieskumov sčítania dopravy,“ tvrdí za OZ Kyseľová. Návštevníkovi Tatier sa podľa jej slov môže zdať, že je doprava v Tatrách pri jeho návšteve zhustená, podľa ich obyvateľov však ide len o krátke obdobia počas letnej a zimnej sezóny.
„Obyvatelia nechcú, aby les v národnom parku ničili bagre kvôli novej „pohodlnej“ ceste a novým parkoviskám. Obchvat plánovaný pod obytnými časťami Smokovcov s vyššou rýchlosťou prejazdu bude zaťažovať obyvateľov hlukom a exhalátmi, nenávratne zničí prírodné prostredie a zoberie prirodzený priestor zvieratám,“ píše sa v stanovisku.