Stavebné práce na železničnej trati Poprad-Tatry a Vydrník sa začnú po pamiatkovom prieskume, financované budú zo zdrojov EÚ

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlaky, koľajnice, železnice
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.
Tento článok pre vás načítala AI.

Konkrétny termín začiatku hlavných stavebných prác na obnove železničnej trate medzi stanicami Poprad-Tatry a Vydrník bude možné stanoviť až po ukončení záchranného pamiatkového prieskumu. Informovala o tom agentúru SITA hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimíra Bahýlová.

Nálezy z doby bronzovej a stredoveku

S tým sa začalo v tomto mesiaci v lokalite Španí Háj. Archeológovia tam odhalili nálezy z doby bronzovej i stredoveku. Na modernizáciu 14-kilometrového podtatranského železničného úseku pôjde takmer 369 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), financovaná bude zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.

Práce v úseku medzi Popradom a Vydrníkom sú prvou časťou projektu modernizácie železničnej infraštruktúry s názvom „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy“. Stavba sa podľa hovorkyne ŽSR v súčasnosti nachádza v úvodnej fáze.

„Hlavné aktivity zhotoviteľa sa sústreďujú na plnenie podmienok takzvanej geologickej úlohy, ktorej predmetom je získavanie komplexných informácií o geologickej skladbe horninového prostredia Tunela Španí Háj, ako aj o hydrogeologických pomeroch v danej lokalite,“ ozrejmila. Zároveň podľa jej slov pokračujú práce spojené s vytyčovaním inžinierskych sietí, prípravou územia pre zriadenie staveniska a podobne.

Stavebné práce

Hlavné stavebné práce sa v rámci tejto investičnej akcie podľa Bahýlovej začnú po splnení podmienok vyplývajúcich z geologickej úlohy. „Stanovenie konkrétneho termínu bude však možné až po ukončení záchranného pamiatkového prieskumu, ktorý pokračuje v záujmovom území Tunela Španí Háj, pričom boli identifikované nálezy,“ vysvetlila.

Z uvedeného dôvodu budú práce zhotoviteľa obmedzené na predpokladané dva mesiace. „V závislosti od výsledkov archeologického prieskumu nám bude lehota upresnená,“ dodala.

Archeologička a vedúca výskumu Barbara Zajacová pre SITA potvrdila nálezy v spomínanej lokalite. Výskum v teréne aj podľa nej potrvá pravdepodobne dva mesiace. V súčasnosti tam sťahujú ornicu.

„Následne budeme odkrývať sídliskové jamy a dokumentovať. Pravdepodobne ide o polykultúrnu lokalitu, to znamená, že tam evidujeme nálezy z doby bronzovej, ako aj z vrcholného stredoveku. Ide zatiaľ iba o sídliskové nálezy, ešte to však nemáme celé odkryté,“ vysvetlila. Nálezy v tomto území sa však dali podľa jej slov predpokladať. „Lokalita je evidovaná v Centrálnej evidencii archeologických nálezísk Slovenska,“ dodala.

Úsek pod Tatrami je súčasťou hlavnej domácej železničnej trasy Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica s Ukrajinou. Práce medzi Popradom a Vydrníkom majú byť pokračovaním modernizovaného úseku Lučivná – Poprad. Cieľom stavby je prestavba existujúcej železničnej dopravnej cesty za účelom zlepšenia jej technického vybavenia a použiteľnosti, a to zabudovaním moderných a progresívnych prvkov, a tým zlepšenia jej parametrov. Modernizácia úseku umožní zvýšiť traťovú rýchlosť zo súčasnej trvalo obmedzenej na 80 kilometrov do 160 kilometrov za hodinu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Vladimíra Bahýlová
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaŽSR Železnice Slovenskej republiky