Konkrétny termín začiatku hlavných stavebných prác na obnove železničnej trate medzi stanicami Poprad-Tatry a Vydrník bude možné stanoviť až po ukončení záchranného pamiatkového prieskumu. Informovala o tom agentúru SITA hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimíra Bahýlová.
Nálezy z doby bronzovej a stredoveku
S tým sa začalo v tomto mesiaci v lokalite Španí Háj. Archeológovia tam odhalili nálezy z doby bronzovej i stredoveku. Na modernizáciu 14-kilometrového podtatranského železničného úseku pôjde takmer 369 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), financovaná bude zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.
Železnice pokračujú v prípravách na modernizácii trate medzi Vydrníkom a Markušovcami, na úseku pribudnú aj zastávky
Práce v úseku medzi Popradom a Vydrníkom sú prvou časťou projektu modernizácie železničnej infraštruktúry s názvom „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy“. Stavba sa podľa hovorkyne ŽSR v súčasnosti nachádza v úvodnej fáze.
Úsek Cesty slobody ohrozuje železničnú trať, cestári prijali okamžité opatrenia
„Hlavné aktivity zhotoviteľa sa sústreďujú na plnenie podmienok takzvanej geologickej úlohy, ktorej predmetom je získavanie komplexných informácií o geologickej skladbe horninového prostredia Tunela Španí Háj, ako aj o hydrogeologických pomeroch v danej lokalite,“ ozrejmila. Zároveň podľa jej slov pokračujú práce spojené s vytyčovaním inžinierskych sietí, prípravou územia pre zriadenie staveniska a podobne.
Stavebné práce
Hlavné stavebné práce sa v rámci tejto investičnej akcie podľa Bahýlovej začnú po splnení podmienok vyplývajúcich z geologickej úlohy. „Stanovenie konkrétneho termínu bude však možné až po ukončení záchranného pamiatkového prieskumu, ktorý pokračuje v záujmovom území Tunela Španí Háj, pričom boli identifikované nálezy,“ vysvetlila.
Vlaky ozubnicovej železnice medzi Štrbou a Štrbským Plesom pre úpravu trate dočasne nahradia autobusy
Z uvedeného dôvodu budú práce zhotoviteľa obmedzené na predpokladané dva mesiace. „V závislosti od výsledkov archeologického prieskumu nám bude lehota upresnená,“ dodala.
Archeologička a vedúca výskumu Barbara Zajacová pre SITA potvrdila nálezy v spomínanej lokalite. Výskum v teréne aj podľa nej potrvá pravdepodobne dva mesiace. V súčasnosti tam sťahujú ornicu.
Meškanie vlakov na Slovensku sa výrazne znížilo, napriek úspechu sa v letnom období môže situácia meniť
„Následne budeme odkrývať sídliskové jamy a dokumentovať. Pravdepodobne ide o polykultúrnu lokalitu, to znamená, že tam evidujeme nálezy z doby bronzovej, ako aj z vrcholného stredoveku. Ide zatiaľ iba o sídliskové nálezy, ešte to však nemáme celé odkryté,“ vysvetlila. Nálezy v tomto území sa však dali podľa jej slov predpokladať. „Lokalita je evidovaná v Centrálnej evidencii archeologických nálezísk Slovenska,“ dodala.
Úsek pod Tatrami je súčasťou hlavnej domácej železničnej trasy Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica s Ukrajinou. Práce medzi Popradom a Vydrníkom majú byť pokračovaním modernizovaného úseku Lučivná – Poprad. Cieľom stavby je prestavba existujúcej železničnej dopravnej cesty za účelom zlepšenia jej technického vybavenia a použiteľnosti, a to zabudovaním moderných a progresívnych prvkov, a tým zlepšenia jej parametrov. Modernizácia úseku umožní zvýšiť traťovú rýchlosť zo súčasnej trvalo obmedzenej na 80 kilometrov do 160 kilometrov za hodinu.