Odborové organizácie v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) súhlasom so skrátením pracovného týždňa a výškou náhrady mzdy na úrovni 60 % nedali najavo súhlas s konaním zamestnávateľa.
„Je to čo najmenej bolestivá voľba riešenia vzniknutej situácie, ktorá ale nerieši problém do budúcna. Zamestnávateľ musí hľadať iné riešenie, ako kompenzovať pokles prepráv viazaných na hutnícky priemysel,“ uviedli vo vyhlásení odborové organizácie v ZSSK CARGO.
Vyhlásenie poskytol agentúre SITA ich hlavný kolektívny vyjednávač, podpredseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) a predseda podnikového výboru OZŽ v spoločnosti Peter Pikna.
Recesia v hutníckom priemysle
Zástupcovia zamestnancov tak reagovali na skrátenie pracovného týždňa na základe dohody o prekážkach v práci na strane zamestnávateľa, ktorú v stredu podpísalo jedenásť odborových centrál a vedenie spoločnosti.
Odbory v Dopravnom podniku Bratislava hrozia štrajkom, prekáža im aj nákup starých autobusov
Od 1. augusta bude vybraný okruh zamestnancov pracovať v skrátenom pracovnom režime, počas ktorého budú dostávať 60-percentnú náhradu mzdy.
Ide o dôsledok recesie v hutníckom priemysle, ktorá priamo ovplyvňuje aj železničnú nákladnú dopravu. ZSSK CARGO, ktorá má približne 5,5-tisíca zamestnancov, zaznamenáva nepriaznivý vývoj spojený v posledných mesiacoch s výrazným poklesom výkonov a výpadkom tržieb.
Úsporné opatrenia
„Zo strany vedenia nebolo od začiatku rokovaní prípustné percentuálne navýšenie prekážky v práci nad 60 %. Deklarovali, že v prípade navýšenia začnú uplatňovať iné úsporné opatrenia, ktoré by im priniesli vopred naplánované úspory na osobných nákladoch,“ uviedli ďalej odborové organizácie.
Platy zamestnancov štátnych železníc vzrastú o desiatky eur, vedenie sa dohodlo s odborármi
Tieto opatrenia by podľa nich už nepodliehali dohode medzi zamestnávateľom a zástupcami zamestnancov a mali by na zamestnancov ešte väčší dopad, a to nielen finančný. Napríklad, zrušenie turnusov a v mimoriadnych prípadoch na pracoviskách s výrazným poklesom výkonov dokonca prepúšťanie.
„Ako zástupcovia zamestnancov si plne uvedomujeme vážnosť vzniknutej situácie s dopadom na dotknutých zamestnancov. V žiadnom prípade však nechceme byť tými, ktorí by zapríčinili, aby čo i len jeden zamestnanec prišiel kvôli nášmu neuváženému rozhodnutiu o prácu natrvalo,“ dodali k dohode odborové centrály v ZSSK CARGO.
Skrátenie pracovného týždňa
Skrátenie pracovného týždňa je podľa spoločnosti len jedno z úsporných opatrení, ktoré prijíma. „Dohodnuté opatrenie prispeje k zníženiu nákladov vzhľadom na výrazný pokles výkonov a výpadok tržieb. Takýto režim nám umožní zabezpečovať plnenie požiadaviek našich zákazníkov efektívnejšie,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK CARGO Martin Vozár.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., je jednou z dvoch nástupníckych spoločností, ktoré vznikli 1. januára 2005 rozdelením pôvodného operátora v osobnej a nákladnej železničnej doprave – Železničnej spoločnosti, a. s.
Jej zakladateľom a stopercentným akcionárom je Slovenská republika, v mene ktorej koná Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Spoločnosť prevádzkuje železničnú nákladnú prepravu, má základné imanie vo výške 401,65 mil. eur.