Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) počas uplynulého roka pracovali na odstraňovaní porúch infraštruktúry na železničných tratiach po celom Slovensku. Vďaka pracovnému nasadeniu zamestnancov ŽSR sa počas posledných dvanástich mesiacov podarilo znížiť počet miest s prechodne obmedzenou traťovou rýchlosťou až o 50 percent.
V roku 2024 Ministerstvo dopravy SR navýšilo Železniciam Slovenskej republiky rozpočet, ktorý bol určený na odloženú údržbu. Vďaka týmto financiám sa ŽSR podarilo odstrániť najčastejšie poruchy infraštruktúry železničných tratí a stavieb.
Vplyv na bezpečnosť a plynulosť
Sú to napríklad defektoskopické chyby, zlý technický stav a opotrebenie výhybiek, poruchy na priecestných konštrukciách, problémy s mostnicami, chyby v rozchode koľají, smerové a výškové chyby koľají či chyby na mostoch. Tieto opatrenia majú priamy vplyv na bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy a zvyšujú komfort cestujúcich.
Vlaky z Bratislavy do Košíc budú jazdiť každú hodinu, ZSSK predstavila nový grafikon
„Som veľmi hrdý na to, že sa nám podaril tento významný úspech. Odstrániť takmer 50 percent prechodných obmedzení traťových rýchlostí je naozaj historický krok vpred. Usilujeme sa čo najefektívnejšie využívať dostupné zdroje a financie, a teší ma, že na konci roka sa môžeme s cestujúcimi podeliť o takúto pozitívnu správu,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako.
Pokračovanie v nastolenom trende
Dôležitým faktorom, ktorý výrazne prispieva k promptnému a jednoduchému riešeniu problémov infraštruktúry, je aj možnosť čerpania materiálov zo stálej zálohy v skladoch. Vďaka správne alokovanému rozpočtu sa podarilo vytvoriť stálu zásobu najpoužívanejších výhybkových súčiastok, ktoré sú pripravené na okamžité použitie.
Týmto spôsobom ŽSR vedia okrem iného efektívne minimalizovať časové prestoje. V budúcom roku môžu Železnice SR pokračovať v nastolenom trende, nakoľko Ministerstvo dopravy SR vyhradilo vyššiu čiastku na odloženú údržbu.
Znižovanie investičného dlhu
V prvom štvrťroku sa začne výrubom porastov na trase Štúrovo – štátna hranica s Maďarskom a v úseku Komárno – Nové Zámky, ktoré prispejú k lepšej viditeľnosti a bezpečnosti na trati. Pokračovať sa bude celoslovenskou brúsnou kampaňou, ktorá pomôže zlepšiť stav koľají a ktorou predídeme možnému vzniku ďalších nepredvídateľných traťových obmedzení.
Vietnam bude mať vysokorýchlostnú železnicu za 67 miliárd dolárov
Okrem odloženej údržby sa Železnice SR budú venovať aj znižovaniu investičného dlhu. V roku 2025 sa bude pokračovať v rozbehnutých projektoch, ale začne aj s novými. Do modernizácie železničnej infraštruktúry plánujeme v budúcom roku investovať približne 652 miliónov eur z eurofondov a vlastných zdrojov.