Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) navrhli nákladným železničným dopravcom zvýšenie ceny elektrickej energie takmer o sto percent. A to napriek tomu, že majú medzi sebou uzatvorenú zmluvu platnú do konca tohto roka.
Nákladní dopravcovia tento návrh radikálne odmietajú, znamenal by totiž výrazné zníženie konkurencieschopnosti železničnej dopravy voči cestnej doprave, ale aj dopravcom zo zahraničia.
Peniaze z Enviromentálneho fondu
Považujú to za ďalší klinec do „rakvy“ nákladnej železničnej dopravy. Informovala o tom vo štvrtok Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) v tlačovej správe s tým, že opäť žiadajú ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina), aby začal systematicky riešiť situáciu nákladnej železničnej dopravy na Slovensku.
Nákladní dopravcovia žiadajú, aby zostala platná súčasná zmluva o dodávke elektrickej energie, ktorú podpísali ŽSR koncom minulého roka. Železnice by podľa nich mali hľadať iné riešenie spoločne s ministerstvom dopravy.
Drvivá väčšina Slovákov by privítala menej kamiónov na cestách a väčšiu prepravu tovarov po železnici
„Využiť by bolo možné napríklad prostriedky z Environmentálneho fondu, do ktorého od roku 2021 všetci dopravcovia prispeli sumou viac ako 100 miliónov eur,“ povedal prezident AROS Ján Biznár.
Cena energie sa zdvojnásobila
Návrh na zvýšenie ceny elektriny nákladní dopravcovia odmietajú aj preto, že na jej zvýšení od dodávateľov smerom k ŽSR nemajú žiadny podiel.
„Preto nerozumieme, prečo by sme mali znášať tieto neočakávané výdavky,“ uviedol výkonný riaditeľ asociácie Patrik Benka. Železnice podľa dopravcov pred koncom minulého roka robili súťaž na nového dodávateľa elektriny, ten v krátkom čase prakticky skrachoval a prestal im dodávať energiu zo dňa na deň.
Železniční nákladní dopravcovia pozvali Doležala za okrúhly stôl, problémov stále pribúda a riešenia žiadne
Cena za dodávky vzrástla takmer dvojnásobne a toto zvýšenie chcú železnice podľa asociácie kompenzovať nárastom ceny pre nákladných dopravcov.
Problémy nákladných dopravcov
Nákladní dopravcovia stále žiadajú najmä komplexné riešenie súčasnej kritickej situácie. „Opäť žiadame ministra dopravy Andreja Doležala, aby začal riešiť systematicky problémy nákladných železničných dopravcov. Je nevyhnutné mať jasnú dopravnú politiku štátu, ktorú by mala spracovať skupina zložená z odborníkov,“ upozornil Biznár.
Doležal chápe protesty nákladných dopravcov, železničná infraštruktúra je v katastrofálnom stave
Aj to je podľa neho cesta ako sa vyhnúť takýmto nepríjemným „prekvapeniam“, ktoré môžu byť pre niektorých dopravcov až likvidačné.