Namiesto toho, aby sa podľa poslanca a tímlídra SaS pre dopravu Miroslava Ivana konečne skončilo s drastickým pokutovaním od 1. apríla, teraz navrhuje minister dopravy účinnosť až 20. mája 2018.
BRATISLAVA 29. novembra (SITA) – Strana Sloboda a Solidarita (SaS) kritizuje oddialenie plánovaného zníženia pokút za neabsolvovanie technickej a emisnej kontroly vozidiel v určenej lehote. „Keď sa už schyľovalo k tomu, že parlament konečne odhlasuje zníženie drakonických pokút, minister dopravy novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v cestnej premávke stiahol z rokovania a predložil úplne nový zákon,“ vyhlásil poslanec parlamentu a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.
Ivan: SaS navrhovala zníženie pokút už od mája 2017
Namiesto toho, aby sa podľa poslanca konečne skončilo s drastickým pokutovaním od 1. apríla 2018, teraz navrhuje minister v novom návrhu účinnosť až 20. mája 2018. „Ani to ešte nie je isté, keďže v návrhu je obsiahnutá aj konfliktná liberalizácia staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly, ktorá bola príčinou naťahovania rokovania,“ uviedol Ivan.
SaS navrhovala zníženie pokút už v decembri minulého roka s účinnosťou od 1. mája tohto roka, no koalícia ho bez zdôvodnenia nepodporila. „Teraz vládna koalícia už druhýkrát predkladá obsahovo takmer identické opatrenie sama. Motoristi sú držaní v patovej situácii o rok dlhšie, ako by museli. A to len pre ješitné správanie sa koaličnej mašinérie, pre ktorú je dôležitejšie, kto zákon predkladá, nie čo je jej obsahom,“ dodal Ivan.
![Miroslav Ivan](https://cdn.sita.sk/sites/32/2017/03/m.-ivan-676x517.jpg)
Návrh nového zákona prešiel do druhého čítania
Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (Most-Híd) v utorok z parlamentu stiahol návrh novely zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Ten mal okrem liberalizácie trhu prevádzkovateľov technickej a emisnej kontroly s účinnosťou pôvodne od 1. novembra aj zmierniť pokuty za chýbajúcu technickú a emisnú kontrolu pri jej vykonaní a úhrade do pätnástich dní. Táto časť novely mala nadobudnúť účinnosť 1. apríla budúceho roka.
Parlament v stredu odhlasoval posunutie návrhu nového zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, vrátane liberalizácie technickej a emisnej kontroly, ako aj zníženia pokút, do druhého čítania. Navrhovaná účinnosť častí zákona je 1. marca a 20. mája 2018 (aj pre zníženie pokút), vzhľadom na povinnú transpozíciu smerníc Európskej únie, a 1. januára 2020 z dôvodu zmeny informačných systémov.
![](https://cdn.sita.sk/sites/32/2016/12/stk-676x451.jpg)
Zajac: Niektorí vládni poslanci podľahli lobingu proti liberalizácii
Pre majiteľov vozidiel na Slovensku to podľa podpredsedu KDH Pavla Zajaca znamená, že nižšie pokuty za technickú a emisnú kontrolu a rozšírenie siete prevádzok STK sa zatiaľ odkladajú. „Niektorí vládni poslanci totiž podľahli lobingu súčasných prevádzkovateľov siete STK a postavili sa proti ministrovi dopravy a jeho snahe o liberalizáciu STK na Slovensku. Je smutné, že na tieto nezhody medzi vládnymi stranami doplatia slovenskí občania – vyššími pokutami a menšou ponukou týchto služieb,“ upozornil Zajac.
Očakáva, že v súčasnosti predložený návrh zákona už minister dopravy presadí v parlamente, a že ho podporia aj vládni poslanci za Smer-SD a SNS. „KDH bude aj naďalej presadzovať vylepšenie tohto zákona tak, aby majitelia vozidiel, ktorí vykonajú kontrolu do pätnástich dní od doručenia platobného rozkazu, neplatili žiadnu pokutu,“ uviedol Zajac.
![](https://cdn.sita.sk/sites/32/2017/11/kdh-pavolzajac-676x451.jpg)
Prísnejšie posudzovanie technického stavu vozidla
Ministerstvo dopravy a výstavby pripravilo úplne nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke najmä z dôvodu prijatia opatrení EÚ v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel, nových predpisov upravujúcich schvaľovanie vozidiel a dohľadu nad trhom. Súčasný zákon z roku 2004 bol novelizovaný už devätnásťkrát.
Medzi najdôležitejšie patrí sprísnenie podmienok pri posudzovaní technického stavu vozidla, povolená preregistrácia vozidiel s pravostranným riadením vyplývajúca z rozhodnutia Súdneho dvora EÚ a stanovenie minimálnych požiadaviek na systém cestných technických kontrol, ktoré majú prispieť k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu emisií. Návrh zákona počíta s vydaním jedenástich vykonávacích vyhlášok.