V noci zo soboty 25. marca na nedeľu 26. marca sa mení stredoeurópsky čas na letný, čo sa dotkne troch nočných vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Ručičky hodiniek sa posúvajú z druhej hodiny na tretiu hodinu ráno.
„Vlaky premávajúce v tejto dobe tak prídu do konečnej stanice o hodinu „neskôr“, reálne však bude čas jazdy zodpovedať tomu, ktorý je uvedený v cestovnom poriadku,“ informoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Železničná doprava je v kritickom stave. Za 10 rokov bol podľa NKÚ vynovený každý deviaty vlak
Ide o vlaky EN 442 SLOVAKIA (Humenné 19:30 – Praha hl. n. 7:38), R 614 ZEMPLÍN (Humenné 21:51 – Bratislava hl. st. 5:33) a R 615 ZEMPLÍN (Bratislava hl. st. 22:57 – Humenné 6:33), ktoré prídu s meškaním 60 minút.
„Na tratiach susedných železníc budú podobne ovplyvnené jazdy nočných vlakov. Vlaky, ktoré vchádzajú na Slovensko po 3:00, pôjdu už podľa letného času,“ dodal Kováč.
Princíp podobný letnému času spomenul už americký politik Benjamin Franklin v druhej polovici 18. storočia v jednom zo svojich zápiskov.
V praxi bol letný čas prvýkrát zavedený v prvej polovici 20. storočia v niekoľkých európskych krajinách. Na území Česko-Slovenska fungoval letný čas s prestávkami v 40. rokoch 20. storočia.
Každoročný letný čas bol zavedený v Československu až v roku 1979. K jeho zavedeniu prispela aj energetická kríza v tomto období, pričom od letného času sa očakávali energetické úspory.
O dva roky neskôr sa u nás ustálilo pravidlo, že letný čas sa začína posledný marcový víkend v noci zo soboty na nedeľu, a to nadránom, keď je vplyv zmeny času na pracovné aktivity minimálny.