V roku 2022 sa v Prešovskom samosprávnom kraji (PSK) prímestskou autobusovou dopravou prepravilo spolu 19,15 milióna cestujúcich. Po dvoch rokoch poznačených pandémiou ide o opätovný nárast počtu cestujúcich, keď v rokoch 2020 a 2021 ročne autobusovú prepravu využilo 13,7 milióna, resp. 14,5 milióna prepravovaných osôb.
Rekordná úhrada straty za služby
Ani tento počet však stále nedosiahol predpandemickú úroveň z roku 2019, keď sa autobusmi v kraji prepravilo viac ako 21,3 milióna cestujúcich. Hodnoty roka 2019 nedosiahli ani tržby, ktoré boli v tomto porovnaní nižšie o necelý milión eur. Rekordná bola, naopak, úhrada straty za služby prímestskej dopravy zo strany PSK.
Testy vodíkového autobusu v Bratislave boli úspešné, vozidlo si pochvaľovali aj vodiči dopravného podniku
Vyplýva to z vyúčtovania zálohového príspevku za služby vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave za rok 2022, keď si PSK objednával službu k zabezpečeniu dopravnej obslužnosti obyvateľov kraja u štyroch zmluvných dopravcov v hodnote 45,1 milióna eur.
„Tržby predstavovali vyše 12 miliónov eur, pričom pred pandémiou boli 13 miliónov eur a celková služba stála kraj 33 miliónov eur,“ uviedol pre agentúru SITA vedúci odboru dopravy Úradu PSK Alexander Galajda.
Cestujúci sa tak v roku 2022 na cene cestovného podieľali 27-percentným podielom, pričom kraj doplácal až 73 percent. Výšku tržieb z cestovného za aktuálny rok podľa Galajdu ovplyvní zvýšenie tarify, ku ktorej dopravcovia pristúpili od začiatku februára.
Kraj doplácal viac
Za minulý rok dostal SAD Prešov za poskytnutú službu od kraja 10,7 milióna eur, SAD Humenné 11,5 milióna eur, SAD Poprad 8,86 milióna eur a Bus Karpaty zo Starej Ľubovne 1,86 milióna eur. Oproti roku 2021 musel kraj doplácať dopravcom o zhruba štyri milióny eur viac a úhrada straty za služby prímestskej autobusovej dopravy tak prvýkrát prekročila hranicu 30 miliónov eur. „Celkový nedoplatok za PSK predstavoval 233-tisíc eur,“ dodal vedúci odboru.
Výstavba Via Carpatia bude na Slovensku meškať niekoľko rokov, Maďari sú vraj už hotoví
Pod zvýšené náklady sa podpísalo aj zvýšenie cien nafty. Tá v porovnaní s rokom 2020, kedy objednávateľ hradil na jeden odjazdený kilometer 0,2239 eura, vlani v ročnom priemere stúpla na 0,3673 eur na kilometer. Z dôvodu nárastu cien nafty tak musel kraj uhradiť o vyše 4,1 milióna eur viac, ako by tomu bolo v roku 2020 pri vtedajšej cene nafty.
Takmer 30 miliónov kilometrov
Štyri dopravné spoločnosti prevádzkujú celkovo 555 autobusov. V roku 2022 najazdili spolu takmer 28,65 milióna kilometrov (km). Najvyšší jazdný výkon zaznamenali v SAD Prešov a SAD Humenné, kde predstavoval zhruba 9,7, resp. 9,6 milióna km. Vodiči SAD Poprad najazdili 7,7 milióna km a Bus Karpaty mal jazdný výkon na úrovni 1,6 milióna km.
V košickej MHD nastanú od júna zmeny, pozrite si aké
V prímestskej doprave pôsobilo vlani 642 vodičov. Náklady na ich mzdy boli vo výške takmer 14,9 milióna eur, čo je na jedného vodiča ročne zhruba 23 200 eur. Mesačný príspevok na superhrubú mzdu vodiča tak predstavoval 1 933 eur.
„Mzdovú politiku riešime každý rok. Zvyšovali sme ekonomický oprávnený náklad o 7 centov, v prepočte to znamená navýšenie okolo dvoch miliónov eur z rozpočtu kraja, ktoré išli naviac dopravcom. Tým pádom máme stabilnú členskú základňu a nemali sme problém s výpadkami vodičov, čo je veľmi dôležité,“ zdôraznil Galajda.