Pre nevyhovujúci, dlhodobo zanedbávaný stav železničnej infraštruktúry je znižovaná rýchlosť na mnohých traťových úsekoch v dĺžke desiatok kilometrov. To má následne nepriaznivý vplyv aj na meškania vlakov, čo oprávnene kritizujú nespokojní cestujúci. Tí tak namiesto využívania štátom odporúčanej ekologickejšej a efektívnejšej dopravy na koľajniciach často napokon uprednostnia autobusy alebo osobné autá.
174 prechodných obmedzení
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pre agentúru SITA potvrdili, že v ich sieti bolo v tomto týždni 174 prechodných obmedzení traťovej rýchlosti na úsekoch v celkovej dĺžke takmer 90 kilometrov. Z toho na hlavných koľajach ide o 105 obmedzení na úsekoch v dĺžke zhruba 62 kilometrov.
„Uvedené zahŕňa celú infraštruktúru, vrátane tratí bez osobnej prepravy,” uviedla hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.
Zlepšovanie železničnej infraštruktúry
Asociácia železničných dopravcov (AROS) začiatkom týždňa vyzvali štátneho operátora železničnej infraštruktúry plniť si záväzky na jej zlepšenie. Ten sa vlani zaviazal zrealizovať skoro 130 činností s týmto zameraním, pričom do konca minulého roka úplne alebo čiastočne dokončil bezmála 110 a zvyšné neurobil.
Na vysoko vyťažené trate západného Slovenska pribudli tri vysokokapacitné vlaky KISS za takmer 77 miliónov eur (foto)
„Opatrenia boli zamerané na výkony smerujúce k zlepšeniu stavu železničnej infraštruktúry a servisných zariadení v roku 2023,” priblížila hovorkyňa ŽSR. Vzhľadom na trvajúcu uzávierku uplynulého roka železničiari v súčasnosti nevedeli vyčísliť konečný objem peňazí vynaložených na vybrané opravy. Nezrealizované akcie nahradili inými, ktoré si vyžiadali operatívne konanie, pričom podľa ŽSR rovnako výrazne zlepšili stav železničnej infraštruktúry.
ŽOS Trnava uspela v európskom tendri, má nový kontrakt s rakúskym štátnym prepravcom za desiatky miliónov eur
„Nezrealizované akcie sú zaradené do zoznamu činností prevádzky na zlepšenie stavu. Na viaceré akcie – opravy, údržbu alebo nákup materiálu v súčasnosti prebieha proces obstarávania, a preto nie je možné povedať, koľko zdrojov vynaložíme na tieto opravy. Výška prostriedkov je závislá od výsledku obstarania a podpísanej zmluvy,” vysvetlila Vladimíra Bahýlová.
Chcú zverejnenie harmonogramu opráv
AROS tiež opakovane vyzval ŽSR, aby zverejnili harmonogram opráv na rok 2024 aj na nasledujúce roky. Železnice zareagovali, že plánujú v krátkom čase rovnako zverejniť zoznam týchto činností na svojom webovom sídle.
„Akcie sa budú týkať činností prevádzky na zlepšenie stavu železničnej infraštruktúry,” dodala pre SITA hovorkyňa štátnych železničiarov.
ŽSR prevádzkujú a spravujú približne 3 600 kilometrov železničných tratí s bezmála 7-tisíc kilometrami koľají. Spravovaných tratí je takmer o 50 kilometrov viac než prevádzkovaných, na šiestich tratiach v dĺžke 46 kilometrov je totiž pozastavená prevádzka. Súčasťou infraštruktúry podľa údajov železníc je aj vyše dvoch tisíc priecestí, 8-tisíc výhybiek, ako aj cez 2 300 mostov v celkovej dĺžke 52 kilometrov a 78 tunelov v dĺžke 48 kilometrov.