Letisko M. R. Štefánika v Bratislave po teroristických útokoch unesenými lietadlami 11. septembra 2001 v USA celkovo prehodnotilo stav bezpečnostnej ochrany a postupne zavádzalo kvalitatívne zlepšovanie jednotlivých bezpečnostných opatrení.
„Bola napríklad zlepšená ochrana perimetra letiska, vybudovaný nový monitorovací kamerový systém, zavedená detekčná kontrola aj iných osôb ako cestujúcich, detekčná kontrola leteckého nákladu aj v lietadlách bez cestujúcich. Zároveň sa začali využívať nové systémy a detekčné technológie kontroly batožín,“ uviedla pre agentúru SITA v súvislosti s 18. výročím teroristických útokov v USA hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Ševčíková.
Obmedzenia prepravy tekutín
Najviditeľnejšie zmeny v bezpečnostnej kontrole na letiskách zaznamenali cestujúci po prekazených plánovaných teroristických útokoch v roku 2006 na londýnskom letisku Heathrow.
Európska komisia odvtedy zaviedla na európskych letiskách obmedzenia pri preprave tekutín v príručnej batožine. „Od roku 2006 platí, že všetky tekutiny, pasty, gély možno prepravovať v príručnej batožine len v objeme do 100 mililitrov umiestnené v uzatvárateľnom plastovom vrecku s kapacitou maximálne jeden liter,“ priblížila Ševčíková.
Predstavili nový 3D skener na príručnú batožinu, na letisku Heathrow ho už používajú
Posledné viditeľné bezpečnostné zmeny pre cestujúcich nastali v septembri 2015, odkedy platia na všetkých letiskách v Európskej únii nové pravidlá bezpečnostnej kontroly detekcie výbušnín.
„Vybraným cestujúcim v rámci bezpečnostnej kontroly odoberú stery z príručnej batožiny, vrátane jej obsahu, z oblečenia, z opasku, z rúk či z predmetov, ktoré majú pri sebe. Tie sú následne podrobené ďalšej kontrole,“ poznamenala hovorkyňa najväčšieho domáceho letiska s tým, že odobratie sterov nemá žiadny vplyv na zdravie pasažierov.
Zmeny v procese kontroly podanej batožiny
Bezpečnostné opatrenia v civilnom letectve nariaďuje všetkým letiskám Európska komisia, ktorá prehodnocuje ich opodstatnenosť. „Aktuálne sa letisko v Bratislave pripravuje na prechod na štandard 3, ktorý si vyžaduje zmeny v procese kontroly podanej batožiny,“ priblížila Ševčíková. Súvisí to s Vykonávacím nariadením Európskej komisie z 5. novembra 2015, ktoré určuje podrobné opatrenia na vykonávanie spoločných základných noriem bezpečnostnej ochrany letectva.
Celé znenie spomínaného nariadenia sa nachádza na webovej adrese. „Hodnotenie stavu a úrovne bezpečnostnej ochrany civilného letectva na konkrétnom letisku je úlohou štátnych orgánov a inšpekcií Európskej komisie a tieto informácie nie sú verejne dostupné,“ dodala Ševčíková.
Skupina devätnástich teroristov zaútočila v unesených dopravných lietadlách na významné budovy v Spojených štátoch 11. septembra 2001. Koordinované samovražedné útoky, pri ktorých zahynulo takmer tritisíc ľudí z 93 krajín sveta a zranenia utrpelo ďalších asi šesťtisíc ľudí, vtedy šokovali celý svet.
Tieto tragické udalosti viedli k schváleniu tvrdej protiteroristickej legislatívy vo viacerých štátoch a k celosvetovému sprísneniu bezpečnostných opatrení a systému kontrol na medzinárodných aj vnútroštátnych letiskách.