Obnova na Ceste slobody v Tatrách sa predražila, diagnostika mosta pred Tatranskou Poliankou ukázala problémy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
VYSOKÉ TATRY: Rekonštrukcia Cesty slobody
Rekonštrukcia na vozovke počas kontrolného dňa realizovaných stavieb v okolí Vysokých Tatier na ceste II/537 známej ako Cesty slobody spojených so začatím výsadby nových drevín. Vysoké Tatry, 5. september 2023. Foto: archívne, SITA/Mária Frisová
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
 
1x
  • Chapters
  • descriptions off, selected
  • captions and subtitles off, selected
    Reklama
    Tento článok pre vás načítala AI.

    Práce na obnove mostov na Ceste slobody vo Vysokých Tatrách budú v rámci investičnej akcie Eliminácia bezpečnostných rizík na mostoch a oporných múroch na ceste II/537 napokon stáť viac. Dôvodom je okrem iného aj 44-ročný most pred Tatranskou Poliankou, ktorý si pre potrebu zosilnenia vyžiadal niekoľko opatrení.

    Vyplýva to z dodatku k zmluve medzi Prešovským samosprávnym krajom a zhotoviteľom zverejnenom v Centrálnom registri zmlúv. Kým pôvodná cena podľa zmluvy zo septembra 2022 predstavovala viac ako 6,8 milióna eur s DPH, po druhom dodatku z augusta tohto roka je na úrovni viac ako 8,4 milióna eur s DPH.

    Práce na mostoch pri Vyšných Hágoch a Tatranskej Polianke

    Projekt zahŕňa niekoľko stavebných objektov, a to pätnásť úsekov s celkovou dĺžkou takmer 2,8 kilometra, štyri mosty a štrnásť oporných múrov. Hoci väčšinu prác sa podarilo ukončiť už vlani, práce na mostoch pri Vyšných Hágoch a Tatranskej Polianke si cestári ponechali na tento rok.

    Cenu diela však ovplyvnil cenový vývoj na trhoch s niektorými komoditami po vypuknutí vojny medzi Ruskom a Ukrajinou, a teda aj výrazný a neočakávaný nárast cien niektorých stavebných materiálov, energií a nafty. Vyplýva to z prvého dodatku zmluvy v Centrálnom registri zmlúv z februára 2023. Ďalší nárast spôsobil problém so spomínaným mostom pred Tatranskou Poliankou.

    „Objednávateľ zrealizoval diagnostiku, ktorá preukázala, že hodnota prípustného zaťaženia by mohla v nasledujúcom období neúmerne poklesnúť, čo by spôsobilo zníženie prevádzkovej zaťažiteľnosti mosta. Na základe výsledkov z diagnostiky mosta bolo nevyhnutné pristúpiť k dopracovaniu projektovej dokumentácie na zosilnenie mosta pozostávajúceho zo zosilnenia šmykovej a ohybovej odolnosti nosnej konštrukcie pomocou dodatočného predopnutia nosnej konštrukcie voľnými káblami,“ uvádza sa v druhom dodatku k zmluve.

    Financovanie investičnej akcie

    Projekt zosilnenia podľa neho zahŕňa búranie záverných múrikov a realizáciu nových, zosilnenie koncových priečnikov, ako aj nových prechodových dosiek a vybudovanie betónových deviátorov. Počíta tiež s osadením a predpínaním externej predpínacej výstuže a okrem iného aj monitoringom nosnej konštrukcie. Potrebné zároveň bolo vybudovať obchádzkovú trasu a vybudovať dočasné dopravné značenie.

    Investičnú akciu zameranú na elimináciu bezpečnostných rizík na mostoch a oporných múroch na Ceste slobody financuje Prešovský samosprávny kraj z dotácie z Integrovaného regionálneho operačného programu. Je zameraná na obnovenie prevádzkových parametrov komunikácie v súvislom úseku a odstránenie lokálnych závad ohrozujúcich jej užívateľov.

    Cesta II/537 prechádza extravilánom a intravilánom viacerých obcí v smere od Liptovského Hrádku, kde sa napája na cestu I/18 a diaľnicu D1 až po Tatranskú Kotlinu, kde je napojená na cestu I. triedy I/66.

    Ďalšie k téme

    Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať