Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorú vo štvrtok schválila vláda, pomôže aj výstavbe prepojenia diaľnic D1 a D4 pri Bratislave.
Podstata tohto zákona podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) je, že bude možné odňať odkladný účinok odvolania v prípade získavania stavebných povolení a tiež pri zmene stavby pred dokončením.
Výstavbu je možné skrátiť aj o niekoľko rokov
„Toto sú trochu špecifické pojmy, ale významným spôsobom predlžujú povoľovacie procesy, kým môžeme stavať. V prípade zmeny stavby pred dokončením toto sú povolenia, ktoré sa získavajú v priebehu výstavby a majú za následok tiež predĺženie lehoty výstavby,“ povedal Doležal vo štvrtok po rokovaní vlády.
Optimalizácia procesov môže výstavbu diaľnic urýchliť, pomôže aj odvrátiť nežiaduce vplyvy
Takéto konanie podľa neho bežne trvá tri, štyri mesiace, pričom môže nastať aj viackrát počas výstavby.
„Vieme skrátiť lehotu výstavby v prípade kľúčových líniových stavieb o niekoľko mesiacov, v prípade niektorých stavieb aj o niekoľko rokov,“ priblížil minister.
Nemusí sa čakať na stavebné povolenie
Ak víťazný uchádzač v bežiacom tendri Národnej diaľničnej spoločnosti na rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina, vrátane jej napojenia na D4, predloží iné technické riešenie ako v pôvodnom stavebnom povolení, podľa ministra práve vtedy využije inštitút zmeny stavby pred dokončením.
Kremského návrh zákona podľa Doležala rýchlejšej dostavbe križovatky D1 s D4 nepomôže
„Podľa tohto návrhu zákona nemusí investor, alebo zhotoviteľ čakať na získanie stavebného povolenia, resp. môže odložiť odkladný účinok odvolania,“ podotkol Doležal. Ak sa podľa neho v priebehu stavebného konania zmeny stavby pred dokončením ukáže, že je potrebná ďalšia zmena, bude to na náklady investora. „Dôležité je, že nemusíme čakať,“ tvrdí.
Napríklad sú stavby s množstvom námietok pri zmene stavby pred dokončením, alebo pri stavebnom povolení, ktoré podľa ministra majú vyslovene obštrukčný charakter. „Vtedy si môže investor zobrať na zodpovednosť, že bude stavať, lebo tam bude odňatý účinok odvolania,“ dodal Doležal.