Tržby z predaja o 20 % drahších elektronických diaľničných známok v prvom polroku 2023 dosiahli skoro 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Množstvo predaných známok
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) vybrala túto sumu za 2,3 milióna kusov predaných známok. Informovala o tom v stredu v rámci polročnej bilancie predaja, celkové medziročné porovnanie neuviedla na rozdiel od jednotlivých druhov známok.
Diaľničiari sledujú vplyv výstavby obchvatu Prešova na R4 na životné prostredie, vyhlásili už verejnú súťaž
Ceny diaľničných známok vzrástli o pätinu začiatkom tohto roka. Podľa údajov agentúry SITA ich tohtoročný polročný predaj oproti rovnakému obdobiu minulého roka vzrástol mierne, približne o dve percentá. Zato výnosy z predaja značne drahších známok vzrástli výrazne, a to takmer o 18 %.
Vyšší predaj 10-dňových známok
V prvej polovici vlaňajška predstavovali príjmy z predaja zhruba dva a štvrť milióna známok takmer 51 mil. eur bez DPH. Predaj známok bol vtedy medziročne vyšší skoro o 30 % a tržby približne o 11 %. Od začiatku tohto roka do konca júna výrazne vrástol predaj 10-dňových diaľničných známok, a to medziročne o 15 %.
Výber mýta dosiahol viac ako 120 miliónov eur, nárok na zľavu získali tisíce vozidiel
„Najkratší druh elektronickej diaľničnej známky tvoril takmer 53 % všetkých predaných kusov. Za prvý polrok sa ich v absolútnom meradle predalo zhruba 1,3 milióna kusov a v prepočte na eurá to znamenalo výnos vo výške približne 12,3 milióna eur,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Medziročný pokles 30-dňovej známky
Na druhej priečke z hľadiska predaja sa umiestnila 365-dňová elektronická diaľničná známka. Motoristi si kúpili skoro 620-tisíc kusov tohto typu známky, pričom za ňu uhradili necelých 31 miliónov eur. Počet predaných 365-dňových známok medziročne vzrástol o 4 %.
Úsek R1 dostane výnimku, motoristi budú môcť dočasne jazdiť bez diaľničnej známky
„Naopak, mierny medziročný pokles sme zaznamenali pri 30-dňovej a ročnej elektronickej diaľničnej známke. Pri 30-dňovej známke išlo približne o 3-percentný medziročný pokles, pričom počas prvých šiestich mesiacov tohto roka sme predali skoro 218-tisíc kusov a výnos z predaja 30-dňovej známky bol na úrovni 3 miliónov eur,“ priblížila Žgravčáková.
Pokles predaja pri ročnej diaľničnej známke bol zhruba na úrovni 27 %, predalo sa ich približne 260-tisíc kusov skoro za 13 miliónov eur.