Najdôležitejšími cestnými projektami zostávajú pripravované diaľničné úseky D1 Turany – Hubová a D3 na Kysuciach, ako aj rekonštrukcie ciest I. triedy bez ohľadu na región.
Aktualizácia harmonogramu prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry, ktorej nové znenie v stredu s pripomienkami schválila vláda, nemení nastavenie alokácie zdrojov pre rekonštrukcie a modernizácie ciest I. triedy a mostov. Ponecháva sumu 200 mil. eur ročne pre zlepšovanie kvality stavu ciest I. triedy a mostov.
Nutná projektová príprava projektov
Na dosiahnutie alokácie finančných zdrojov na približnú úroveň 0,8 % hrubého domáceho produktu (HDP) ministerstvo dopravy a výstavby neeviduje projekty, ktoré by boli na základe priorizácie vhodné na zaradenie do harmonogramu.
Aktualizovaný harmonogram cestných projektov umožní podľa Doležala financovanie druhej etapy obchvatu Prešova na R4
Podľa materiálu je nutná projektová príprava projektov na základe priorizácie tak, aby existoval zásobník relevantných projektov spĺňajúcich legislatívne a ekonomické podmienky.
Výrazná zmena
Aktualizovaný harmonogram ráta aj so systematickým majetkovoprávnym vysporiadavaním stavieb v prevádzke, teda výkupy pozemkov pod súčasnými diaľnicami a cestami v správe Národnej diaľničnej spoločnosti a Slovenskej správy ciest.
Rýchlostná cesta R6 z Púchova smerom na Česko tak skoro nebude, podľa Doležala majú prioritu iné projekty
Výraznou zmenou je to, že nie v každom roku sú alokované zdroje na úrovni 0,8 % HDP, prípadne ich alokácia prevyšuje. Tento stav nastal po zreálnení dát a odhadov čerpania a možností projektovej prípravy projektov.
Ministerstvo dopravy v spolupráci s ministerstvami chce vyvinúť úsilie, aby sa pri rekonštrukciách ciest I. triedy a mostov prioritne využívali zdroje Európskej únie a iné možné zdroje. Rezort dopravy má spolu s ministerstvom financií nanovo upraviť priorizáciu cestných projektov a určiť jasné pravidlá finančného indikatívneho limitu pre kapitálové a bežné výdavky a ich štruktúru.