Cestní nákladní a osobní dopravcovia s motorovými vozidlami nad 3,5 tony by v tomto roku ešte nemali platiť vyššie mýto na spoplatnených diaľniciach a cestách. V budúcom roku sa vyšším poplatkom za ich využívanie už pravdepodobne nevyhnú.
Slovensko tiež musí prevziať novú európsku smernicu, tzv. Eurovignette, z februára 2022, ktorá je zameraná na výraznú reguláciu pravidiel spoplatňovania dopravnej infraštruktúry v Európskej únii.
Mýtne poplatky sa nebudú zvyšovať
„Zákon, ktorým sa bude transponovať predmetná smernica, musí byť schválený v riadnom legislatívnom procese. Jeho účinnosť možno predbežne predpokladať najskôr v roku 2025. Z uvedeného vyplýva, že súčasné nastavenie mýtnych sadzieb sa v roku 2024 meniť nebude,“ informovalo Ministerstvo dopravy SR Úniu autodopravcov Slovenska (UNAS).
Novomešťanov trápi vybudovanie novej cesty cez Račianske mýto, magistrát považuje ich obavy za neopodstatnené
O povinnosti prebrať eurosmernicu rozhodla vláda ešte v októbri 2022. Uvedená organizácia autodopracov na základe potvrdenia ministerstva dopravy oznámila, že mýtne poplatky v roku 2024 sa zvyšovať nebude.
Spoplatnenie podľa emisií
„Zmena nastane v roku 2025, keď do cenotvorby zasiahne Európska komisia. Budeme sa musieť pripraviť na podobné kalkulácie ako zaviedli Nemci a Rakúšania,“ podotkol na sociálnej sieti UNAS. Podľa autodopravcov sa budú snažiť rokovať s ministerstvom dopravy o tom, aby zvýšené náklady na mýto od roku 2025 zohľadnilo znížením cestnej dane alebo iných poplatkov.
Výnosy z mýta v prvom mesiaci sa priblížili k 20 miliónom eur, medziročne vzrástli o sedem percent
Medzi významné zmeny, ktoré smernica prináša na úseku výberu mýta, podľa ministerstva dopravy patrí najmä spoplatnenie podľa emisií kysličníka uhličitého (CO2). Jednozložková sadzba mýta sa zmení na viaczložkové – bude zahŕňať nielen poplatok za využívanie infraštruktúry, ale aj za externé náklady v dôsledku emisií CO2, za znečistenie ovzdušia, ako aj obmedzenie od oslobodenia z povinnosti platiť mýto či možnosť dodatočného spoplatnenia za dopravné zápchy.
„Vzhľadom na možné dôsledky týchto zmien je potrebné nastaviť systém spoplatnenia v SR optimálne, pretože nesprávne nastavenie mýtnych sadzieb by znevýhodnilo našu krajinu v ekonomickom a dopravnom modeli ako tranzitnú trasu v rámci krajín stredoeurópskeho priestoru,“ upozornilo ministerstvo dopravy.
Najvýhodnejšie riešenia v okruhoch smernice
V rámci odborných diskusií zatiaľ uzatvorili viaceré okruhy prebratia smernice do slovenského právneho poriadku, pokiaľ ide o rozšírenie zložiek mýta a rozhodnutie, že SR nebude uplatňovať poplatok za kongescie.
Európske mýto by mali cestní dopravcovia využívať o niekoľko týždňov, poznáme predbežný termín
Pre určenie kritérií nového systému výberu mýta na Slovensku je podľa rezortu dopravy ešte potrebné nájsť najvýhodnejšie riešenia v podstatných okruhoch smernice – celková výška sadzieb mýta po započítaní jednotlivých zložiek a kategórií vozidiel podliehajúcich spoplatneniu a uplatnenie výnimiek uvedených v smernici.
„S týmto cieľom boli v uplynulom období vypracované príslušné odborné analýzy slovenských akademických inštitúcií obsahujúce návrhy riešení optimálneho nastavenia mýtnych sadzieb. V súčasnosti prebieha dôkladná analýza týchto akademických štúdií,“ dodalo ministerstvo.