Ministerstvo hospodárstva SR podporí vďaka prvej výzve zameranej na rozvoj infraštruktúry pre elektromobily vybudovanie nabíjačiek v 72 mestách a obciach na Slovensku. Nabíjacie stanice pre elektromobily s technológiou AC majú po dva konektory, motoristi tak budú mať k dispozícii 144 nových nabíjacích bodov.
Vyčlenili pol milióna eur
Do pol roka by tak malo byť na Slovensku celkovo približne 400 AC nabíjacích bodov. Ako ďalej informoval rezort hospodárstva, na dotácie pre samosprávy vyčlenil 500 tis. eur, z tejto sumy sa pritom vyčerpá okolo 350 tis. eur.
Toto sú najrozšírenejšie mýty o elektromobiloch, niektoré sú skutočne bláznivé
Podporu najviac využili obce a mestá v Prešovskom, Nitrianskom a Košickom kraji. „Pre rozšírenie elektromobility je kľúčový rozvoj nabíjacej infraštruktúry. Cieľom tejto výzvy bolo podporiť predovšetkým budovanie nabíjacích staníc mimo hlavných diaľnic a rýchlostných ciest, a tiež v menej rozvinutých regiónoch. To sa nám podarí,“ uviedol minister hospodárstva Peter Žiga.
Z pohľadu okresov pribudne najviac nabíjacích staníc v okresoch Komárno (5), Nitra (5), Michalovce (4). Tri nabíjacie stanice pribudnú aj v okresoch Senica, Medzilaborce a Spišská Nová Ves. V Bratislavskom kraji, ktorý má v súčasnosti najhustejšiu sieť nabíjacích staníc, pribudnú dve nabíjačky v okrese Malacky.
Verejne prístupné nabíjacie stanice
Rezort vyhlásil prvú výzvu na podporu výstavby verejne prístupných nabíjacích staníc pre elektromobily v júli 2019, žiadosti bolo možné podávať do 1. októbra. Aktuálne už pritom pripravuje druhé kolo.
„Chceme rozšíriť okruh osôb oprávnených čerpať dotáciu. Okrem samospráv budú mať v druhom kole možnosť uchádzať sa o finančnú podporu aj podnikatelia,“ priblížil minister novinku. Keďže do druhého kola sa presunú aj nevyčerpané finančné prostriedky z prvého kola, celková suma, ktorá sa by sa mala prerozdeľovať, bude 650 tis. eur.
PS/Spolu chce cez novú daň podkúriť majiteľom starších áut
Podľa riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrika Križanského možno výzvu, aj napriek nevyčerpaniu všetkých vyčlenených finančných prostriedkov, považovať za úspešnú. Poukázal pritom na niekoľko objektívnych obmedzení, ktoré ju ovplyvnili. „Bolo to najmä obdobie, kedy bola výzva vyhlásená. Boli letné prázdniny, neprebiehali zastupiteľstvá,“ priblížil Križanský.
Ten ocenil plán ministerstva vyhlásiť druhé kolo výzvy. Privítal by však niektoré zmeny, napríklad umožniť väčším mestám získať dotáciu na viaceré stanice, keďže v prvej výzve sa mohol jeden subjekt uchádzať iba o podporu na výstavbu jednej stanice.