Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) bude apelovať na ministerstvo dopravy a Národnú diaľničnú spoločnosť, aby do analytickej časti štúdie realizovateľnosti pre výstavbu diaľnice D3 na Kysuciach boli započítané všetky vplyvy a dôležité benefity novej diaľnice.
Župa upozorňuje na nezrovnalosti
Po štvrtkovom verejnom prerokovaní k štúdii realizovateľnosti pre stavbu Diaľnica D3 Žilina, Brodno – Čadca to vyhlásila predsedníčka ŽSK Erika Jurinová. Zástupcovia krajskej samosprávy prišli na stretnutie s vlastným analytickým materiálom Útvaru hodnoty za peniaze ŽSK.
Výstavba diaľnice D3 trvá od roku 1997, Slovensko dokončí svoj úsek o šesť rokov neskôr ako Poľsko a aj to nie je isté
„Upozorňujeme v ňom na nezrovnalosti, týkajúce sa použitých dát pri výpočtoch. Mnohé špecifiká regiónu a jeho pripojenia na Poľsko a Česko, kde žije takmer 10 miliónov obyvateľov, sa takmer nebrali do úvahy. Tiež máme pochybnosti o údajoch, ktoré vstupovali do dopravného modelu,“ uviedla Jurinová.
Model ignoruje výstavbu nových diaľníc
Podľa krajského poslanca Mateja Fabšíka spracovaný dopravný model ráta s takmer nulovým nárastom dopravy z poľskej strany v horizonte 10 a viac rokov.
Slovensko môže prísť o milióny z eurofondov. Diaľničné projekty zlyhali a treba vyvodiť zodpovednosť, tvrdí Andrassy
„Dopravný model ignoruje výstavbu nových diaľníc, ktorá sa deje za našimi hranicami a ignoruje všetky vyhliadky nárastu dopravy, s ktorými kalkuluje česká a poľská strana. Našou snahou je, aby v štúdii boli čísla, ktoré odzrkadľujú realitu a aby sme sa pripravili na to, čo nás skutočne čaká,“ poznamenal Fabšík.
Doplnil, že ŽSK bude rozporovať dané zistenia u objednávateľa, ktorým je NDS a taktiež u spracovateľa štúdie. „Opätovne vyzveme aj poľskú a českú stranu aby validovali dáta, ktoré sú v prezentovanom modeli, a ktorý považujeme za umelo podhodnotený,“ dodal Fabšík.
Národná diaľničná spoločnosť pripravuje aktuálnu štúdiu uskutočniteľnosti na výstavbu chýbajúcich 22 kilometrov (z celkových 59 kilometrov) diaľnice D3 v úseku Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a výstavbu plného profilu úseku Oščadnica – Čadca, Bukov v dĺžke 4 kilometre, vrátane druhej tunelovej rúry tunela Horelica, za približne 1 mld. eur.
Výstavba D3 trvá od roku 1997. V harmonograme prípravy a výstavby cestnej infraštruktúry sú chýbajúce úseky D3 v prvej desiatke najdôležitejších projektov.