V priebehu roka ministerstvo dopravy a výstavby zabezpečilo najväčšie opravy ciest I. triedy, najrozsiahlejšiu obnovu vozňového parku, ako aj reformu Slovenskej pošty.
Ako zdôraznil štátny tajomník rezortu Jaroslav Kmeť, ministerstvo dopravy vyčlenilo najvyššiu čiastku na rozvoj cyklodopravy, keďže v pláne obnovy pre ňu vybojovalo 100 miliónov eur. Tento rok odštartoval rezort dopravy opravy ciest I. triedy. Projekt potrvá štyri roky, pričom tento rok sú naplánované veľkoplošné opravy ciest za približne 50 miliónov eur.
Modernizácia železníc je priorita
„Cesty sú tepny, čo prinášajú do regiónov život v podobe investorov, pracovných príležitostí, ale aj rozvoj turizmu. Rýchlostné cesty staviame na Orave, pokročili sme aj pri Košiciach, pokračujeme v obchvate Prešova. Osobnou kapitolou je už neslávne známy tunel Višňové, symbol toho ako sa u nás stavať nemá,“ zdôraznil Jaroslav Kmeť a dodal, že tunel chcú spustiť v roku 2023.
Zoznam Doležalových poradcov sa rozširuje. O exposlanca, ktorý tiež za Dzurindu šéfoval štátnym podnikom
Ako pripomenul, zmeny by občania mali pocítiť aj v oblasti železničnej dopravy. Obnova vozňového parku Železničnej spoločnosti Slovensko tento rok vyvrcholí najväčšou modernizačnou akciou v dejinách. Na slovenské koľaje pribudnú elektrické jednotky v Žiline, dieselmotorové jednotky vo Zvolene, ozubnicové elektrické vozidlá v Tatrách, aj osobné vozne na diaľkovú dopravu.
„Ak chceme na železnice prilákať viac cestujúcich, aby využívali túto ekologickú dopravu, ktorá navyše odbremeňuje naše už aj tak preplnené cesty, musíme im dať na to dôvod. Nové moderné vozne sú veľkým lákadlom, darmo však budeme mať pekné vlaky, keď na niektorých úsekoch pôjdu minimálnou rýchlosťou,“ upozornil Jaroslav Kmeť s tým, že prioritné sú investície do modernizácie železníc.
Transformácia Slovenskej pošty
Slovensko v tomto roku čakajú investície do obnovy železničných tratí. Medzi top projekty pre rok 2021 patrí rekonštrukcia železničnej trate z Bratislavy po hranicu s Českou republikou. Modernizácia zahŕňa dva traťové úseky a implementáciu európskeho systému riadenia jazdy vlakov.
Rezort dopravy pokračuje aj v rekonštrukcii uzla Žilina. Súčasťou tejto modernizácie je aj zvýšenie traťovej rýchlosti do 160 km/h. V tomto roku rezort chce odovzdať zmodernizovaný úsek Štrba – Štrbské Pleso, dokončiť tunel Milochov a spojazdniť celý úsek trate Púchov – Považská Bystrica.
V rezorte dopravy stále chýba jasná stratégia a vízia. Veľké rezervy vidia analytici najmä na železniciach a cestách
Ministerstvo dopravy spustilo aj veľkú transformáciu Slovenskej pošty, ktorej cieľom sú kvalitnejšie a modernejšie služby pre občanov. Reštrukturalizácia pošty prebehne vo viacerých etapách. Jaroslav Kmeť odhaduje, že už počiatočná fáza prinesie tento rok stabilizáciu hospodárskeho výsledku. Proces bude ukončený v roku 2023.
„Verím, že jej výsledkom bude ekonomicky stabilná a efektívna spoločnosť, ktorá bude schopná konkurovať súkromným firmám, a tiež bude zodpovedať výzvam digitálnej doby,“ dodal Jaroslav Kmeť.