Európska smernica o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami umožňuje zásadnú reguláciu pravidiel v spoplatňovaní pozemných komunikácií v Európskej únii.
Legislatívny návrh
Bude mať vplyv na bežných motoristov, nákladných a autobusových dopravcov. Podľa Ministerstva dopravy SR pre možné dôsledky týchto zmien je potrebné nastaviť systém spoplatnenia na Slovensku.
„Nesprávne nastavenie mýtnych sadzieb by znevýhodnilo našu krajinu v ekonomickom a dopravnom modeli ako tranzitnú trasu v rámci krajín stredoeurópskeho priestoru,“ tvrdí ministerstvo.
NDS opäť potvrdila víťaza mýtneho tendra, proti vyhodnoteniu ponúk sú už nové námietky
Vyplýva to z návrhu na zrušenie a zmenu termínov niektorých úloh z uznesení vlády, ktorý v utorok schválil kabinet.
Ministerstvo dopravy v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) ako správcom výberu mýta zatiaľ nedospelo k finálnym relevantným výstupom tak, aby mohlo skompletizovať legislatívny návrh, ktorý zabezpečí prevzatie eurosmernice.
Nastavenie udržateľnej stratégie
Ministerstvo navrhlo zmeniť termín na predloženie tohto návrhu z 1. októbra tohto roka do 31. januára 2024, smernica by mala byť v SR účinná k 1. aprílu budúceho roka.
Nelegálne podnikanie v doprave sa rozmáha. ČESMAD vyzýva najväčšie firmy aby tomu zabránili
Rezort dopravy tiež navrhol predĺžiť termín na nastavenie udržateľnej stratégie poplatkov za železničnú dopravnú cestu do 30. septembra 2024. Bývalá úradnícka vláda Ľudovíta Ódora ako jedno z konsolidačných opatrení navrhla zníženie zliav pre železničných nákladných dopravcov o 50 % oproti aktuálnej podpore.
Ministerstvo chce vzhľadom na návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2024 – 2026 najprv zanalyzovať navrhované konsolidačné opatrenie. Až následne vypracuje udržateľnú stratégiu poplatkov za prístup k železničnej infraštruktúre, ktorá bude reflektovať na výšku limitov výdavkov ministerstva pre aktuálny rozpočtový rok.